به گزارش خبرنگار تئاتر ، این هنرمند که جزو
باسابقهترین نقالان ایران بود، حدود نیم ساعت پیش در بیمارستان "مدائن"
تهران درگذشت.
مرشد ترابی که در خانوادهای تعزیهخوان تولد یافته و فعالیت در عرصهی
نمایشهای سنتی و آیینی را از کودکی و با شبیهخوانی آغاز کرده بود، با
شاگردی در محضر اساتید هنر نقالی مکتب تهران، به یکی از برجستهترین اساتید
در رشتهی نقالی تبدیل شد که شیوهی شاخص و ویژهی خود را در این زمینه
داشت. او که عمری در زمینهی احیای این هنر، ترویج فرهنگ ملی و خدمت به
شاهنامهی فردوسی زحمت کشید، امروز در سن 78سالگی درگذشت. او مدتها از
بیماری سرطان رنج برد و در یکی دو هفتهی گذشته، در بیمارستان "مدائن" تحت
درمان بود.
مرشد ولیالله ترابی سفیدآبادی متولد سال 1315، نقال و نویسنده بود که چندبار مقام اول نقالی را در کشور کسب کرد.
مدیر دفتر تئاتر در خانه از ورود نمایشهای جدید به شبکه نمایش خانگی خبر داد...
مصلح تهرانی مدیر دفتر تئاتر در خانه بیان کرد:
در هفته گذشته کار ضبط دو نمایش "رابینسون کروزوئه" نوشته حمید رضا نعیمی و
کارگردانی میلاد نیک آبادی به اتمام رسید.
وی ادامه داد: مذاکرات با کارگردان نمایش "سرآشپز پیشنهاد میکند" به توافق رسید و این اثر نمایشی هفته آینده ضبط میشود.
تهرانی عنوان کرد: به طور کل آثاری که از مرکز هنرهای نمایشی مجوز اجرا میگیرند مانعی برای ضبط این آثار وجود ندارد.
شهابالدین حسین پور بازیگر و دراماتورژ نمایش "سرآشپز پیشنهاد میکند" گفت: ضبط آثار و تروج این کار در جامعه باعث معرفی گروههای
تئاتری و آشنایی هر چه بیشتر مخاطب با آثار نمایشی میشود.
وی بیان کرد: همچنین این کار ماندگاری آثار تئاتری را با خود به همراه
دارد، گرچه تئاتر هنری زنده است و قطعا مشاهده یک اثر بر روی صحنه و فیلم
آن قابل مقایسه نیست.
نگاهی به نمایش ˝پسران آفتاب˝ به کارگردانی سیامک صفری˝
سیامک صفری بعد از سالها بازیگری در عرصه تئاتر این روزها با کارگردانی نمایش ˝پسران آفتاب˝ در تئاتر شهر به صحنه آمده است...
سیامک
صفری، فرزین صابونی، جواد عزتی و بهاره رهنما بازیگران نمایش "پسران
آفتاب" هستند که از روز یکشنبه 16 تیرماه اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر
شهر آغاز کرده است.
سیامک صفری که دانشآموخته کارگردانی
تئاتر است بعد از تجربه کوتاهی که با کارگردانی نمایش "بام طهران" در
فستیوال مونولیو داشت نمایشنامه "پسران آفتاب" اثر کمدینویس آمریکایی نیل
سایمون را برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر انتخاب کرد.
نیل سایمون یکی از بارزترین و پردرآمدترین
نمایشنامهنویسان طنز معاصر در آمریکا است. بیشتر آثار او در چهار دهه
پایانی قرن بیستم علاوه بر تئاتر در سینما و تلویزیون نیز با استقبال
فراوانی روبرو شدهاند.
بزرگانی چون ویتوریو دسیکا، پیتر سلرز،
فرانک سیناترا، وودی آلن و... بر روی آثار سایمون کار کردهاند. آثار او
تاکنون جوایز متعددی را برایش به ارمغان آوردهاند که مهمترین آنها جایزه
پولیتزر برای نمایشنامه "گمشده در یانکر" است. سایمون عنوان "پادشاه کمدی"
را در برادوی یدک میکشد.
پسران آفتاب داستان دو بازیگر و دوست
قدیمی است كه پس از سالها بازی در كنار هم، چند سالی است كه با هم قهر
كردهاند و به هیچ وجه حاضر به آشتی كردن نیستند و حالا به واسطه برادرزاده
یکی از آن دو قصد دارند بار دیگر نمایشنامه ای را به اجرا درآورند که
البته سود مالی خوبی هم برای آنها به ارمغان خواهد داشت.
جواد عزتی یکی از مهره های کلیدی خندان
تماشاگران تئاتر درباره این حضور میگوید: در واقع ترجیحم این است که تئاتر
و کار تصویر را در کنار هم داشته باشم. خدا را شکر حدود 16-15 سال است که
به صورت مداوم تئاتر کار می کنم و تلاش کردم که هر سال حداقل در یک نمایش
حضور داشته باشم. البته کارهایی هم بوده که تمرین کرده ایم اما نتوانستند
به مرحله اجرا برسند به همین دلیل به نظر رسیده که در تئاتر کم کار شده ام.
امسال قبل از این نمایش کاری را تمرین می کردیم که نتوانست اجرا بگیرد پیش
از آن هم در کار مسعود رایگان بازی می کردم که در ایرانشهر اجرا شد.
تاکنون هنرمندانی چون هانیه توسلی، رضا
گوران، همایون غنی زاده، رویا نونهالی، سینا نورایی، سعید سهیلی، ابراهیم
پشت کوهی، یاسر خاسب، منوچهر اکبرلو، رحیم نوروزی، سیروس همتی، مجید
واشقانی، شاهرخ دولکو، مهران رنجبر و... از این نمایش دیدن کرده اند.
این نمایش که از 16 تیرماه اجرای خود را
در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده هر روز به جز شنبه ها از ساعت 21
میزبان علاقه مندان تئاتر است.
در پی درگذشت تاسف بار دوست خوبمان شادروان مسعود حاجی ده آبادی،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از هنرمندان و کارکنان این اداره دعوت کرد برای شرکت در آیین خاکسپاری آن شادروان، ساعت 17 امروز (جمعه 11 مرداد ماه) روبروی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع در بلوار دانشجوٰ حضور به هم رسانند.
شادروان مسعود حاجی ده آبادی پس از سانحه سوختگی که برایش رخ داده بود، حدود اذان صبح روز پنجشنبه 10 مرداد (مصادف با 23 رمضان و همزمان با شب قدر) در بیمارستان سوختگی شهید صدوقی یزد درگذشت.
سلام هی حتی مطلع الفجر.....
روحش شاد و همنشین با ارواح مقدس و پاک اولیا الله باشد.
اجرای نمایشهای تعزیه در مناسبتهای خاص تاثیرات بیشتری بروی مخاطبان
میگذارد زیرا مذهب ریشه در باورهای ایرانیان دارد و اجرای نمایشهای تعزیه
نیز مسلما تاثیرگذار است. در نمایش سوگواره یتیمان حضرت علی (ع) نیز بخش هایی از تعزیه باعث اثر بخشی دو چندان کار گردیده است ...
به گزارش خبرنگار تئاتر ، عصاره تعزیه تقابل خیر و شر است که از
آغاز پیدایش همواره دغدغه انسان بوده و این موضوع در تعزیه به شکلی
هنرمندانه و آمیخته با اعتقادات مذهبی بیان میشود. از این طریق مفهوم
عمیقی با شیوهای مناسب به گونهای که مردم در آن نقش فعال دارند بیان
میشود.
ریشههای آیین تعزیه به آیینهای سوگواری پیش از اسلام بازمی گردد،
آیینهایی چون سوگ سیاوش که پیش از این در ایران انجام میشده و نمادهایی
چون تابوت سیاوش که در این مراسم مورد استفاده قرار میگرفت، در تعزیه نیز
نمادهایی از واقعه عاشورا همچون نخل، کتل استفاده میشود و با گذشت زمان
دیالوگ و گفت وگو نیز وارد این نمایش آیینی و سنتی شد.
تعزیهها ابتدا به صورت سیار بودند با گذشت زمان به مجالس ثابت تبدیل
شدند و با گسترش مجالس شبیه خوانی و استقبال مردم مجالس متعددی شکل گرفت و
ابتدا مجالس 72 تن مربوط به روز عاشورا و بعد مجالسی با موضوعات دیگر ایجاد
شد. بیش از 400 موضوع و عنوان برای تعزیه وجود دارد که اگر هر روز از سال
یک موضوع اجرا شود باز هم هم موضوعاتی باقی میماند که در سال اجرا نشوند.
در صد سال اخیر هنر تعزیه با چالش هایی روبه رو شده و هم اکنون این هنر
به توجه بیشتری نیاز دارد تا به حفظ و اشاعه آن کمک شود. هر حرکت پژوهشی که
ذهن ها را به سمت تفکر در این هنر و جدا نگه داشتن تعزیه از تحریف ها سوق
دهد قابل ارج و قدردانی است. تعزیه میراثی است که توسط به رسمیت شناخته شده
است.
اجرای نمایشهای تعزیه همزمان با شبهای ماه مبارك رمضان حركت بسیار
خوبی است. زیرا تعزیه یكی از قدیمیترین گونههای نمایش در ایران است كه
ارزش خاصی در فرهنگ و هنر نمایش ما دارد.
اجرای نمایشهای تعزیه در مناسبتهای خاص تاثیرات بیشتری بروی مخاطبان
میگذارد زیرا مذهب ریشه در باورهای ایرانیان دارد و اجرای نمایشهای تعزیه
نیز مسلما تاثیرگذار است.
اجرا تعزیه در محوطه بازمجموعه خانه هنرمندان ایران مخاطبان نمایشهای
تماشاخانه ایرانشهر و افراد دیگری كه شاید آشنایی كافی با نمایش تعزیه را
نداشته باشند، میتوانند به تماشای تعزیه بپردازند و این حركت نوعی معرفی
هنرهای نمایشی ایرانی به مخاطبان است. اجرای تعزیه در شبهای قدر باعث
احیاء هنر تعزیه میشود.
به گزارش از ستاد برگزاری نهمین سوگواره یتیمان حضرت علی (ع) امسال بر خلاف سال گذشته تعداد اجرای نمایش سوگواره از سه روز به 6 روز تغییر یافت که برنامه ویژه آن فقط در روز 21 رمضان برگزار می گردد . این افزایش تعداد روز اجرا برای این است که مردم از اثر نمایشی گروه بیشتر دیدن نمایند و آشنایی مردم با تئاتر و هنر نمایش بیش از پیش گردد . تصویر پوستر مربوطه جهت اطلاع دوستان ارائه می گردد ....
به گزارش ستاد برگزاری نهمین سوگواره یتیمان حضرت علی (ع) برنامه ویژه سوگواره که در روز 21 رمضان (روز شهادت حضرت علی (ع) ) سه شنبه 8 مرداد ماه سال 1392 برگزار می شود به شرح ذیل می باشد : ....
ستاد برگزاری سوگواره برنامه خود را در قالب نامه ای دوستانه به همه عاشقان از مسئولین و هنرمندان گرفته تا آدم های عادی اجتماع اعلام نمود و از کلیه عاشقان امام شیعیان دعوت کرد تا به سوگواری مرد بزرگ تاریخ بنشینند .
شب گذشته (2 مرداد) هنر نمایش دگر بار یکی از بزرگان خود را از دست داد. محمود استاد محمد پیش کسوت نمایش دیده از جهان فرو بست.
امید داوری یکی از پژوهشگران نمایش ایرانی است که در این روزهای آخر
زندگی محمود استاد محمد در کنار او بود. داوری در گفت و گو با خبرنگار تئاتر بیان کرد: محمود استاد محمد چکیده ادبیات و هنر ایران بود. ایشان اقدامات
بسیار مفید و ارزنده ای را در زمینه نمایش ایرانی انجام دادند.
داوری درمورد خصوصیات اخلاقی استاد محمد بیان کرد: استاد محمد در نوع
خود منحصر به فرد بود. خصوصیات اخلاقی ویژه ای داشت بسیار متواضع و خلوت
گزیده بود.
وی ادامه داد: در یک ماه گذشته نزد استاد در رابطه با ترنا و سخنوری
مطالب جدیدی را آموختم، استاد یکی از مراجع و گنیجینه نمایش های ایرانی
بود. حیف که استاد را از دست دادیم.
محمود استاد محمد متولد سوم آبان 1329 و خالق نمایشنامههای ماندگاری
همچون "آ سید کاظم"، "شب بیستویکم"، "سرای رنج و شکنج"، "دیوان تئاترال"و
... بود.
محمود استادمحمد، نمایشنامهنویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر کشورمان سحرگاه
امروز، (3مردادماه) پس از مدتها تحمل بیماری سرطان کبد در بیمارستان جم
تهران چشم از جهان فروبست.
به گزارش خبرنگار تئاتر ، به گفته نزدیکان این
هنرمند شامگاه دیشب حال استادمحمد رو به وخامت رفت و پس از انتقال وی به
بیمارستان جم، سرانجام صبح امروز (پنجشنبه) این هنرمند تئاتر صحنه زندگی
را ترک کرد.
بنابر این گزارش، محمود استاد محمد متولد
سوم آبان 1329 و خالق نمایشنامههای ماندگاری همچون "آ سید کاظم"، "شب
بیستویکم"، "سرای رنج و شکنج"، "دیوان تئاترال"و ... بود.
این هنرمند مدتها با بیماری سرطان کبد
مبارزه کرد. به دلیل شرایط نابسامان دارو، او در مدت یک ماه گذشته نتوانسته
بود داروی بیماریاش را مصرف کند و بالاخره در سن 63 سالگی درگذشت.
مراسم تشییع پیکر این هنرمند با سابقه تئاتر ایران روز شنبه (5 مردادماه)
راس ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار میشود و پیکر این هنرمند در
قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.
این واقعه را به همه هنرمندان و هنردوستان ایران تسلیت می گوییم .
به گزارش از دفتر گروه چند روز پیش جلسه ای در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد با حضور ریاست محترم ارشاد جناب آقای هنردوست و سرپرست گروه جناب آقای محمد جواد آقایی میبدی و آقای ولی الهی کارشناس هنری ارشاد برگزار شد که سرپرست گروه این جلسه را چنین ارزیابی کرد : ....
حضور بنده بعد از 6 ماه در اداره ارشاد میبد تنها در جهت آشنایی با ریاست جدید ارشاد و ادامه حرکت پر خیر و برکت سوگواره یتیمان حضرت علی (ع) بود . خوشبختانه در جلسه ای که خدمت ریاست محترم ارشاد بودم بر خلاف دوستان دیگر که تنها به فکر منافع شخصی خود در جلسات شرکت کرده بودند و حتی برخی نسبت به بدگویی نیز اقدام نموده بودند . اینجانب هیچگونه بد گویی ، زیرآب زنی و صحبت هایی در جهت اهداف شخصی نکرده ام و حتی لازم به انجام این کار نمی بینم . آقایی در ادامه افزود : تمام نکته نظرات خود را در رابطه با آینده تئاتر میبد عنوان نمودم و امیدوارم که این نظرات کارساز بوده و بتواند در آینده اثر خوبی بر رشد هنرمندان تئاتر این شهر داشته باشد . بنده از کدورت های موجود در بین هنرمندان حرف زدم و مخالفت خود را اعلام نمودم و گفتم که باید کسی این حرکت را به سمت دوستی و حرکت هنری جمعی سوق دهد که امیدوارم با نظرات بسیار خوب و ارزنده ای که آقای هنردوست دادند بتوانند تصمیم درستی را در این رابطه بگیرند . البته صحبت های بسیار خوب برای هنر ما، کاری از پیش نخواهد برد. بلکه این عمل است که باعث خواهد شد تا ما چیزی را ببینیم که از حرف به عمل تحقق یافته است . عملی که تفاوت زیادی با حرف زیبای ما نداشته باشد . سرپرست گروه در ادامه افزود : بنده به ریاست جدید ارشاد گفتم که اصلا در فعالیت هنری بنده بحث فقط گروه ما، مهم نیست. بلکه تمام هنرمندان شهرستان برای من مهم هستند . چرا که اگر دوره آموزشی و کارگاهی دکتر قطب الدین صادقی در دوره ریاست انجمن نمایش اینجانب بوده برای همه بوده است . و اگر در سال گذشته در دوره مدیریت گروه تئاتر جوان کارگاه های نقد تئاتر برگزار شده برای همه برگزار شده است . اصلا در مرام من شخص و اشخاص خاص مهم نیستند بلکه هدف هنری مهم است و در این چارچوب آیین ها و قوانین گروه ها قابل احترام خواهد بود . ما باید به بحث آموزش با نگاه ویژه ای برخورد نماییم و هنرمندان خود را در این زمینه رشد دهیم . باید هنرمندان در کنار هم باشند و نه بر ضد هم . اما این شرایط را کسانی دوست دارند ایجاد شود و بنده هم قرار نیست کنار بایستم و فقط ببینم که کسی دارد برای اهداف شخصی خود حرفهایی می زند و دیگران فقط سرتکان می دهند . بنده با اینکه کسی نیستم و به قول شما عددی هم نیستم. با هیچکس تعارف ندارم و حرفم را رک می زنم . محمد جواد آقایی در ادامه گفت : ریاست جدید ارشاد خوشبختانه از نسل جوان است و مسائل جوانان را به خوبی درک می کنند . بنده در نگاه اول و چند جمله شروع بحث متوجه شدم که ایشان به فکر انجام کاری هستند و می دانند که به تنهایی انجام کار هایی که در برنامه خود دارند ممکن نخواهد بود . همانگونه که هنرمندان میبد به تنهایی به رشد نخواهند رسید . به نظر من آقای هنردوست بینش و نگاه بسیار خوب و تازه ای به بحث هنر و هنر نمایش دارند و می توان گفت با این نگرش اگر امتداد پیدا کند و دوباره کرسی مدیریت از ایشان گرفته نشود حتما در مدت زمان هدفشان به ثمر خواهد نشست . بنده این اعتقاد را دارم که اگر کسی با صداقت و بدون غرض و اهداف شخصی کاری را انجام دهد تا مدت ها اثر مثبت آن باقی خواهد ماند . اما اگر کاری برای اهداف شخصی و کارهای خاصی پیش برود برای مدت خاصی جواب خواهد داد و هیچگاه ماندگار نخواهد بود و برعکس اثرات منفی آن به جا خواهد ماند . سرپرست گروه در پایان گفت : امیدوارم ریاست جدید ارشاد اشتباهات آقای حسینی ریاست سابق ارشاد را تکرار نکند و باعث نگردد که خصومت ها همچنان پا برجا بماند . هر چند که آقای حسینی حتما فکر مثبتی در سر داشته اما در عمل نقاط ضعف شدیدی حاکم بود . شما از ایشان بپرسید که در دوره ایشان با آن هزینه هایی که گروه کرد آیا یک ریال به گروه ما پرداخت شد یا خیر . حتی یک ریال از ایشان دریافت نشد چون ما محیط امنی را ندیدیم و نیازی به مبالغ ناچیز نداشتیم . بلکه حمایت های ارشاد باعث دلگرمی ما میشد که آن هم در پایان دوره آقای حسینی شکل گرفت که دیر شد و دیگر پشیمانی ایشان ثمری نداشت . آب ریخته را نمی توان جمع کرد . ما خواستار جلوگیری از اجرای قوانین از خود درآورده و سلایق شخصی متولیان هنر هستیم . قانون کشور را در شهرستان میبد اجرا کنید و تبصره های منطقی و درست را به آن اضافه نمایید که هنرمندان ما بتوانند به راحتی در زیر یک چتر مستقر شوند . و در پایان گوشزد می کنم بعنوان یک هنردوست و علاقه مند به تئاتر که ریاست انجمن نمایش و نه فقط دفتر انجمن را، یا فعال کنید و یا کسی که دلسوز است به جای ایشان بگذارید . اسم و رسم ریاست انجمن نمایش به چه درد هنرمندان بیچاره تئاتر میبد می خورد .