گروه تئاتر جوان

۲۸.۱۱.۱۳۹۱ - تعزیه هنری مردمی است و باید تلاش شود مردمی بماند









”قادر آشنا” در نشستی با حضور اعضای انجمن تعزیه ایرانیان بیان کرد: 
تعزیه هنری مردمی است و باید تلاش شود مردمی بماند 

 

 نشست قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، با حجت الاسلام رحیم جعفری مدیر دفتر تعزیه، محمدباقر مدیر عامل بنیاد علمی فرهنگی تعزیه، داود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصر بخت و سیدمحسن هاشمی اعضای انجمن تعزیه ایرانیان برگزار شد.



به گزارش سایت ایران تئاتر، در این جلسه که به منظور دست یابی به اهداف مشترک برای همکاری انجمن تعزیه ایرانیان با بنیاد علمی فرهنگی تعزیه برپا شده بود، قادر آشنا ضمن تقدیر از فتحعلی بیگی، هاشمی، ناصر بخت، محمدباقر و جعفری گفت: مباحث مطرح شده امروز در راستای رسیدن به تفاهم است تا به جمع بندی درستی برسیم.
وی افزود: تعزیه هنری مردمی است و باید تلاش شود مردمی بماند؛ بنابراین در صورتی که نیاز به حمایت یا اصلاح دارد باید به آن توجه کنیم. برای تحقق این امر در ادارات کل دفتری برای شناسایی نسخ و گروه ها در نظر گرفته شده است. من از رقابت های بی فایده متنفر هستم؛ بنابراین بهتر است با همکاری هم گامی به جلو برداریم و با تربیت جوانان و علاقمندان به این هنر، چیزی را ارائه کنیم که برای مردم قابل فهم باشد و بتواند ارتباطی عمیق برقرار کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی تشریح کرد: این فعالیت باید با همکاری افرادی انجام شود که به عاشورا و تعزیه معتقدند. آشنا تاکید کرد: من خواستار ادامه این جلسات هستم تا امکان ها و توانمندی ها بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. معتقدم تایید علما در این امر فعالیت در این حوزه را بیشتر به جلو می برد و می تواند کمک قابل توجهی در پیشبرد این تلاش باشد.
وی توصیه کرد: می توانیم با جمع آوری مجموعه توانایی ها به تعزیه و حیات آن کمک کنیم تا به طور مستمر و سالانه شاهد برپایی این هنر باشیم.
در ادامه حجت الاسلام جعفری چگونگی فعالیت در این حوزه را تشریح کرد.
وی اظهار کرد: یکی از فعالیت های این دفتر شناسایی مراکز فعالی است که به شکل معنادار و جهت دار در حوزه تعزیه فعالیت دارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه ماموریت با عنوان هدایت، نظارت و حمایت دارد و اجرا جزو وظایف وزارتخانه محسوب نمی شود؛ اگرچه بالاجبار کار اجرایی را برعهده گرفتیم، ولی این موارد جزو ضروریات محسوب می شود و سه اصل یاد شده در اولویت قرار دارد؛ بنابراین طبیعتا از همکاری تمامی مراکز خصوصی یا نیمه خصوصی در گسترش این طرح استقبال می کنیم.
جعفری تصریح کرد: بر اساس ارتباطی که اصحاب تعزیه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با این بنیاد دارند، امیدوارم سال آینده کارهای مشترکی توسط انجمن تعزیه و بنیاد تعزیه انجام شود و ما نیز بتوانیم حمایت هایی داشته باشیم.
در ادامه محمدباقر با ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد علمی فرهنگی تعزیه اذعان کرد: پس از ثبت همایش های آئینی به عنوان تشکل غیردولتی در وزارت کشور، با حمایت شهرداری تهران و معاونت هنری شهرداری و درایت قالیباف بنیاد تعزیه راه اندازی شد و در مرحله اول با تحویل گرفتن ساختمان بر اساس تعاریف تعزیه، ساخت و ساز ساختمان به انجام رسید و طی سه ماه عملکردهای اجرایی بنیاد آغاز شد.
وی افزود: در ادامه فعالیت بنیاد  از تمامی اصحاب تعزیه و آئین داران دعوت به همکاری شد و محیطی برای همه فعالان این حوزه فراهم شد که  شهرداری تهران در این امر همکاری خوبی نیز به عمل آورد و برای گسترش تعزیه مکان و فضایی در استان تهران شکل گرفت.
وی در ادامه شبکه داخلی بنیاد را به سه معاونت پژوهش، معاونت خدمات و فرهنگی  تقسیم بندی کرد که شامل موزه مرکز اسناد تخصصی، مدیریت پژوهش، شورای عالی پژوهش و همچنین شورای تعزیه و نمایش های آئینی می شد.
محمدباقر تاسیس موزه تخصصی تعزیه، شناسایی  المان های تعزیه و ایجاد محیطی مناسب برای کتابخانه تعزیه را از دیگر فعالیت های این بنیاد معرفی کرد و تاکید کرد: آرشیو تخصصی تعزیه که در برگیرنده ادوات و ابزار تعزیه است به طور رایگان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار دارد که بر اساس آمار در ایام محرم و صفر 93 گروه نمایشی با پشت سرگذاشتن مراحل اداری  از این ادوات استفاده کرده اند.
مدیر بنیاد علمی فرهنگی تعزیه بیان کرد: تشکیل شورای تخصصی تعزیه متشکل از سیاوش طهمورث، محمود عزیزی، حمیدرضا افشار، صادق عاشورپور و محمد سریر که در زمینه نمایش های آئینی فعالیت داشتند و همچنین شورای راهبردی تعزیه از دیگر فعالیت های این بنیاد به شمار می رود.
محمدباقر اظهار کرد: ما هر ساله از شهرداری بودجه ای دریافت می کنیم تا در این حوزه فعالیت لازم را داشته باشیم که حدود یک میلیارد ریال آن بابت کارهای عمرانی و راه اندازی موزه و حدود 740میلیون ریال برای پرسنل و برنامه های اجرایی صرف می شود که برپایی کارگاه ساخت کلاه خود و زره در کنار برنامه های مقتل خوانی، پرده خوانی و ...در سال جاری  از این دست فعالیت ها محسوب می شود.
وی تاکید کرد: بهره گیری از نظر علمایی چون آیت الله خراسانی، آیت الله جوادی آملی، تعامل با دانشگاه سوره، تاسیس دانشگاه تعزیه، شناسایی ثبت شهدای تعزیه، برپایی نشست های تخصصی  و ایجاد تسهیلاتی چون تعاونی مسکن از دیگر مواردی بود که در این بنیاد مورد توجه قرار گرفته است  که به دنبال اجرایی شدن این طرح 7000 متر زمین برای تعاونی احداث کردیم. همچنین 2 قطعه بهشت زهرا برای خاکسپاری پیکر پاک هنرمندان  جامعه هنری  در نظر گرفته شده است.
محمدباقر اذعان کرد: به منظور شناسنامه دار کردن تعزیه داران و بانیان و حامیان تعزیه تحقیقات میدانی آغاز شده که کتابچه آن منتشر خواهد شد. همچنین با پی گیری و به دست آوردن نقشه تکیه دولت، به دنبال احداث تکیه ولایت در ضلع شمال شرقی بوستان ولایت هستیم که ساخت و ساز آن از نوروز امسال آغاز خواهد شد.
سپس محمدحسین ناصربخت به تشریح فعالیت انجمن تعزیه ایرانیان پرداخت و افزود: کانون نمایش های سنتی که از سال 1367 فعالیت خود را زیر نظر انجمن نمایش آغاز کرد و به دلیل اینکه در آن زمان دفتری مهیا نشد، دفتر نمایش های سنتی و بعدها دفتر نمایش های آئینی سنتی افتتاح شد و از سال 1367 به بعد پیرامون تمامی نمایش های سنتی مثل تعزیه بود که به عنوان شاخص ترین و شناخته شده ترین آئین ها در جهان مطرح است.
وی افزود: فعالیت کانون نمایش های سنتی  معطوف به  برگزاری جشنواره آئینی سنتی است که با در اختیار داشتن دبیرخانه ای دائمی  شانزدهمین دوره آن سال آینده برپا خواهد شد. همچنین با تلاش این کانون در زمینه ثبت و ضبط تعزیه ها، برگزاری سمینار، ارائه مقالات و پژوهش و تولیدات فراوان فعالیت های چشم گیری را شاهد بودیم که معرفی و حضور هنرمندانی چون حمید پورآذری، رهام مخدومی و... نتیجه این کوشش بوده است.
عضو انجمن تعزیه ایرانیان اذعان کرد: بازنویسی نسخ قدیمی و چاپ 12 دفتر تعزیه از دیگر فعالیت های حوزه تعزیه بوده است. در زمینه تعزیه و نمونه سازی از زمان شکل گیری کانون نمایش های آئینی سنتی فعالیت های چشم گیری انجام شد و بعد ها در قالب هفته خوانی تعزیه ادامه پیدا کرد و سپس گسترش سایر اشکال نمایش های سنتی در ماه های مختلف توجه و تمرکز بر این حوزه به کانون نمایش های آئینی و سنتی واگذار شد.
ناصربخت افزود: با حمایت از تشکل های صنفی تعزیه خوانان و سایر نمایش های سنتی انجمن تعزیه خوانان شکل گرفت و به عنوان تشکل غیر دولتی با حمایت های راهبردی کار خود را آغاز کرد. همچنین آموزش نقالی و تعزیه از دیگر مواردی است با جدیت مورد پی گیری قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: در ثبت جهانی تعزیه نیز 4 مورد را به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد دادیم و از طریق دفتر پژوهش توانستیم با کسب  اطلاعات خوبی درباره تعزیه در  شهرستان ها در دو دوره ثبت جهانی را مطرح کنیم و در نهایت به ثبت جهانی تعزیه به عنوان میراث معنوی ایرانیان دست یابیم.
ناصر بخت تشریح کرد: پس از اینکه انجمن تعزیه با حمایت کانون نمایش های آئینی و سنتی شکل گرفت و تعزیه ثبت شد، تاکنون 5 مجمع تعزیه برپا شده که آخرین دوره پیش از ماه محرم بود. فعالیت این دوره از انجمن تعزیه ایرانیان نیز به عضوگیری و ساماندهی تعزیه معطوف شده است. همچنین در زمینه آموزش تعزیه نیز با همکاری استان البرز قرار است اولین دوره آموزشی برپا شود.
وی یادآور شد: همایش پژوهشی آموزشی نیز طی دو دوره برپا شده که یک دوره در فرهنگسرای بهمن و دوره دیگر امسال در تماشاخانه سنگلج بود که در آن دو مجلس شهادت حضرت عباس و حضرت علی اکبر به روایت میرعزا و به شکل اجرایی مناسب و موسیقایی درست برگزار و ضبط و فیلمبرداری شد.
ناصربخت تصریح کرد: سایت اینترنتی انجمن تعزیه نیز در مرحله راه اندازی قرار دارد و برای بیمه هنرمندان فعالیت هایی در این خصوص با  صندوق حمایت از هنرمندان در دست انجام است، ولی به طور کل توجه به راه اندازی تعاونی مسکن نیز از اقداماتی است که بسیار حائز اهمیت است.
داود فتحعلی بیگی در این جلسه گفت: ما در تمام شاخه ها برنامه ریزی لازم را داشته ایم، ولی عملیاتی نشدن کارها به خاطر تغییر مدیریت بوده که ما را دچار نوسان کرده و مشکل به گونه ای بود که حتی در برهه ای از زمان محلی برای گردهم آیی وجود نداشت و نماینده بنیاد نیز نتوانست هیچگاه حق مطلب را ادا کند و به شکلی مناسب با ما ارتباط داشته باشد.
وی خطاب به محمدباقر درخصوص ارتباطی که قرار است از طریق بنیاد تعزیه با دانشگاه سوره برقرار شود،  اظهار کرد: برنامه درسی، گرایش و رشته های نمایشی این دانشگاه توسط من و محمدحسین ناصر بخت نوشته می شود که این امر نشان از نزدیکی اذهان بنیاد علمی فرهنگی تعزیه با انجمن تعزیه ایرانیان و ما دارد.
فتحعلی بیگی ضروری ترین اقدام برای توسعه تعزیه را ثبت و ضبط تجربیات افراد فعال و باسابقه این حوزه و آموزش معرفی کرد و افزود: این همکاری در صورتی شکل اجرایی به خود خواهد گرفت که توسط افراد کاردان انجام شود.
سپس هاشمی، عضو انجمن تعزیه ایرانیان، بیان کرد: در صورتی می توانیم در جهت رشد این هنر فعالیت داشته باشیم که از گروه های تعزیه، روخوانی و...کار را آغاز کنیم. ما باید طبقه بندی داشته باشیم تا به طور منظم و منسجم موارد ضروری و پیش نیاز را شناسایی کرده و به اجرا در آوریم؛ چرا که مهم ترین هدف ما محفوظ نگه داشتن تعزیه از انحرافات و نوآوری های کاذب است.


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=197