گروه تئاتر جوان

۲۱.۰۲.۱۳۹۳ - یازدهمین جشن بازیگر با شکلی متفاوت و نو برگزار شد

یازدهمین جشن بازیگر با انتخاب پیام دهکردی و ریما رامین‌فر به عنوان بهترین بازیگران تئاتر در سال 92 با شکلی متفاوت و به صورت کاملا نمایشی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد... 

یازدهمین جشن بازیگر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر، شامگاه شنبه 20 اردیبهشت‌ماه، با شکلی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل، با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمع کثیری از بازیگران مطرح و شناخته شده تئاتر، توسط انجمن بازیگران خانه تئاتر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.یازدهمین جشن بازیگر با دبیری بهروز غریب‌پور با شکلی متفاوت از این دست و در سه پرده برگزار شد.



در صحنه اول از نخستین پرده یازدهمین جشن بازیگر با عنوان "تئاتر برای همه"، ایرج رحمانپور به عنوان خواننده با همراهی علی‌اکبر شکارچی و گروه هنری ایما قطعه‌ای را برای حاضران اجرا کردند. در صحنه دوم داریوش مودبیان در یک آیتم نمایشی با عنوان "خیرمقدم و قرائت پیام روز جهانی تئاتر 2014" که بر اساس نمایشنامه "مضرات دخانیات" اثر آنتون چخوف نوشته شده بود ضمن خیرمقدم به حاضران، پیام روز جهانی تئاتر 2014 را خواند و بعد از آن در سومین صحنه از پرده نخست، کلیپی با عنوان "به یاد درگذشتگان خانواده تئاتر در سال 1392" برای حاضران پخش شد که در آن با پخش تصاویری از زنده‌یادان محمود استادمحمد، سعدی افشار، اسماعیل ارحام‌صدر، مرشد ولی‌الله ترابی، محرم بسیم، سیدابراهیم بحرالعلومی، پروین میکده، رضا خمسه‌ای، فریدون نوری، رضا رضامندی، پروین غفاری، ناصر فروغ جعفری، محمدتقی شریفی و عسل بدیعی یاد خاطره آنها گرامی داشته شد.

"پخش پیام بهروز غریب‌پور، دبیر مراسم یازدهمین جشن بازیگر" و آیتم نمایشی "آقا عزت و قرائت بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر" (بر اساس نمایشنامه "آواز قو" اثر آنتون چخوف) با موسیقی آوازی احمد محسن‌پور پایان بخش پرده نخست یازدهمین جشن بازیگر بود.

با اجرای صحنه "داستان تئاتر از 150 سال گذشته تا 150 سال آینده" توسط حسین محب‌اهری و فرناز جهانسور، و بازی شیدالله غفاری در نقش حمل کننده چرخ طافی و حسین حسینیان در نقش آبدارچی، پرده دوم یازدهمین جشن بازیگر آغاز شد.

در این صحنه قطعاتی از گونه‌های مختلف نمایشی از جمله: "آیین بهارآرایی را بچره از گیلان"، "نمایش شادی‌آور زنانه"، "نقالی"، "خیمه شب‌بازی"، "پرده‌خوانی"، "تعزیه"، "تخت حوضی"، "نمایش موسیقایی توسط گروه اورمیانا" به سرپرستی کیوان نظیفی، "اجرای موسیقی گروه دست‌افشان" به سرپرستی زهره عشقی، "نمایش جوان" با طراحی حرکت فرهاد تجویدی، "تئاتر در 100 سال آینده" و "شاهنامه‌خوانی" توسط استاد کوروش اسدپور برای حاضران اجرا شد.

پرده سوم یازدهمین جشن بازیگر هم در دو صحنه "ضیافت تئاتر" و "قرائت بیانیه هیات داوران" به اهداء جوایز به نفرات برگزیده و تجلیل از چهار بازیگر پیشکسوت اختصاص داشت. اجرای دو صحنه آخرین پرده جشن بازیگر را خسرو احمدی، محسن میراز علی، محسن یگانه، مجید نوری، ناصر عرفانیان و حسین ولی‌نژاد (بخشی) برعهده داشتند.

در این صحنه به درخواست خسرو احمدی و محسن میرزا علی، ابتدا سعیدپورصمیمی، رحیم هودی، شمسی فضل‌الهی و پری کربلایی به عنوان چهار بازیگر پیشکسوت به روی سن دعوت شدند و از آنها با یک چای قندپهلو پذیرایی شد. در ادامه رضا کیانیان، جعفر والی، داریوش اسدزاده و اسماعیل خلج برای اهداء جوایز و لوح تقدیر به این چهار هنرمند پیشکسوت روی سن رفته و با اهداء لوح تقدیر و جایزه در نظر گرفته شده از سوی کمپانی سامسونگ به عنوان اسپانسر این برنامه از آنها تجلیل شد.

بعد از تجلیل از این هنرمندان و قرائت بیانیه هیات داوران توسط کتایون فیض‌مرندی به عنوان نماینده هیات داوران، نوبت به معرفی بهترین بازیگران تئاتر در سال 92 رسید که بر اساس اعلام در بخش بهترین بازیگری مرد به ترتیب؛ پیام دهکردی، فرهاد آئیش و هوتن شکیبا، عنوان نفرات اول تا سوم بهترین بازیگران تئاتر در سال 92 را از آن خود کردند. همچنین در بخش بهترین بازیگران زن نیز به ترتیب؛ ریما رامین‌فر، گلاب آدینه و بهناز جعفری، به عنوان بهترین بازیگران زن تئاتر در سال 92 انتخاب و جوایز خود را از هنرمندان پیشکسوت حاضر روی صحنه دریافت کردند.

با حضور علی رفیعی و بهروز غریب‌پور روی سن، از گروه بازیگری نمایش "یرما" به کارگردانی علی رفیعی به عنوان بهترین گروه بازیگری تئاتر در سال 92 تقدیر شد. همچنین جایزه ویژه هیات داوران یازدهمین جشن بازیگر به هما روستا تعلق گرفت.

پرونده یازدهمین جشن بازیگر با حضور هنرمندان روی صحنه و گرفتن یک عکس یادگاری با هنرمندانی که برنامه‌های این شب را اجرا کرده بودند به اتمام رسید.

مرادخانی: امشب یکی از زیباترین برنامه‌های چند وقت اخیر را دیدم

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته و در حاشیه یازدهمین جشن بازیگر که در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد، درباره چگونگی روند برگزاری این جشن که با شیوه‌ای جدید نسبت به سایر مراسم‌های مرسوم برگزار شد، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من امشب زیباترین و لذت‌بخش‌ترین برنامه‌ از این دست برنامه‌ها را در چند وقت اخیر دیدم.

مرادخانی افزود: در وهله اول اینکه هیچ نیازی نبود که در چنین برنامه‌هایی مسئولان دولتی خیلی بخواهند خودشان را نشان بدهند، دوم اینکه بزرگان و اساتید تئاتر کار خودشان را انجام داده بودند و سوم اینکه در خلال برنامه اشاراتی که به مسائل مختلف شد به نظرم اشارات خوب، درست و به نظر من قابل تاملی بود که باید به آنها رسیدگی کرد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد در ادامه با تایید برگزاری برنامه‌هایی از این‌دست و بدین صورت، تصریح کرد: اصولا به نظر من باید برنامه‌ها به شکلی انجام گیرد که ما بتوانیم با کمترین ورود بهترین نتیجه را بگیریم. من خیلی خوشحالم از اینکه آقای غریب‌پور و دوستان زحمت کشیدند و چنین برنامه‌ای را تدارک دیدند و البته که طبیعی هم هست که از آقای غریب‌پور و دوستانی که با ایشان همکاری کردند همین انتظار را داریم و امیدوارم که بیش از پیش هم موفق باشند.

حاشیه‌ها:

- برنامه برخلاف انتظار همه با  50 دقیقه‌ تاخیر آغاز شد.

- پخش تصویری پیام بهروز غریب‌پور با استفاده از موسیقی فیلم "قیصر" و استفاده از موقعیت‌هایی مشابه با بازی کاظم هژیرآزاد حال و هوای تازه به جشن بازیگر داد.

- آیتم‌های نمایشی "خیمه شب بازی" با هنرنمایی میثم یوسفی و شراره طیار و "تخت حوضی" با هنرمایی مجید افشار و غلام بابوته با تشویق‌های بسیار حاضران در سالن روبرو شد.

- آیتم نمایشی فوتبالی فرهاد تجویدی از جمله آیتم‌هایی بود که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. 

- نویسندگی و کارگردانی یازدهمین جشن بازیگر را عظیم موسوی برعهده داشت.

- با آنکه زمان برگزاری یازدهمین جشن بازیگر تا پاسی از شب به طول انجامید اما بخاطر برنامه‌های جالب پیش بینی شده تمام حاضران تا آخرین لحظه در سالن حضور داشتند.

- رضا کیانیان، بهزاد فراهانی، ایرج راد، بهروز غریب‌پور، پری صابری، محمد حاتمی، پانته‌آبهرام، فهمیه رحیمی‌نیا، جلیل فرجاد، اسماعیل خلج، بهاره رهنما، ناهید مسلمی، علی رفیعی، محمود ساربان، شهرام کرمی، صدیق تعریف، مهدی میامی، مریم سعادت، جمشید جهانزاده، جعفر والی، رضا بابک، سیروس ابراهیم‌زاده، محمد شیری، آتیلا پسیانی، قطب‌الدین صادقی، محسن حسینی، مهرانه مهین‌ترابی، فردوس کاویانی، مسعود فروتن، فرشید ابراهمیان، کاظم هژیرآزاد، داریوش اسدزاده و... از جمله چهره‌های شناخته شده حاضر در این یازدهمین جشن بازیگر بودند.


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=345