گروه تئاتر جوان

۰۸.۰۴.۱۳۹۳ - رستمی: اعتقادی به تمرین تئاتر ندارم/ بازیگر تکنیکی نیستم

رستمی معتقد است: تئاتر مدیومش کاملا با رسانه های دیگر متفاوت است و چیدمان آن در اختیار گروه است و گروه کار را پیش می‌برد و متکلم وحده نیست...



امیرحسین رستمی بازیگر نمایش "سیستم گرون هلم" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی که چند روزی است اجرای عمومی آن را سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز شده، درباره نحوه حضور خود در این نمایش گفت: زمانی از طرف گروه دعوت به کار شدم که هنوز تیم بازیگران کامل نشده بود و تنها رضا مولایی و الهام پاوه‌نژاد حضورشان در این کار قطعی بود و بعد از من نیز سینا رازانی وارد این جمع شد. یکی از دلایل پذیرش این نقش هم این بود که کار قبلی کوشک جلالی "خدای کشتار" را بسیار دوست داشتم و از دیدن آن لذت برده بودم. دیگری حضور خود کوشک جلالی به عنوان کارگردان کار بود. ضمن این‌که از همه مهم‌تر موضوع نمایش است که بسیار تاثیرگذار است چراکه این موضوع مختص به یک جا نیست و در هر جایی می‌تواند رخ دهد و محدود به هیچ مرز و اقلیم خاصی نیست، در واقع جهان در حال رفتن به این سمت است.

او درباره ویژگی‌های نقش "انریکه" در این نمایش که آن را ایفا می‌کند، توضیح داد: اگر بخواهیم درباره این نمایش کنجکاوی کنیم همه چیز از بین می‌رود، بنابراین بهتر است درباره آن هیچ توضیحی ندهم و تنها به این اکتفا کنم که تکان‌دهنده بودن، مرموز بودن و راز آلودگی‌ در اثر بسیار زیاد است. به عبارتی دیگر مانیفست این نمایش این است که "ما دنبال یک آدم خوب نیستیم که مثلا شارلاتان و عوضی باشه بلکه دنبال یک آدم عوضی و شارلاتینیم که خوب به نظر برسه "

بازیگر سریال "سه، پنج، دو" درباره کار با علیرضا کوشک جلالی نیز گفت: کار کردن با او در ابتدای امر سخت بود به این دلیل که کارگردان‌های تئاتری مدل کاری من را می‌دانند. چرا که در تمرینات خیلی سختگیرانه کار نمی‌کنم، اما در اجرا اینطور نیستم و نمره قبولی می‌گیرم. خیلی اهل تکرار کردن نیستم، زیرا معتقد به حس در لحظه هستم. معتقدم اگر چیزی را زیاد تکرار کنم برایم می‌میرد و به همین خاطر کار کردن برایمان سخت بود. آقای کوشک جلالی معتقد به تمرین و تکرار هستند. در حال کش و قوس بودیم اما با روندی که پیش رفتیم به یک زبان مشترک رسیدیم که دو سویه است و با توجه به تعاملی که وجود داشت هر دو راضی هستیم.

او ادامه داد: در تمرینات خیلی در نقش فرو نمی‌روم چرا که برای من به مرور آن حس از بین می‌رود. با تمرین موافقم، اما مدل بازی من حسی است و خیلی تکنیکی نیستم در واقع آن لحظه ممکن است حسی که به آن رسیدم را دیگر نتوانم تجربه کنم و به نوعی احساس می‌کنم، تکرار مداوم آن بداهه بودن و شاد بودن را از بین ببرد. وقتی جلوی مخاطب بازی می‌کنی شرایط کاملا جدی است و انرژی‌ای می‌گیری که مضاعف می‌شود.

رستمی در پاسخ به این سوال که بیشتر مخاطب با چهره تلویزیونی او آشناست تا تئاتریش و این که چقدر این چهره بودن می‌تواند در موفقیت نمایش موثر باشد، نیز گفت: کسانی‌که من را باید در تئاتر ببینند دیده‌اند. ضمن اینکه تجربه حضور در تئاترهای مختلف را داشته‌ام، هم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و هم در سالن‌های تئاتر شهر و ایرانشهر. این دیگر بستگی به میزان تبلیغات کار دارد. ضمن اینکه تئاتر مدیومش کاملا با رسانه‌های دیگر متفاوت است و چیدمان آن در اختیار گروه است و گروه کار را پیش می‌برد و متکلم وحده نیست. به همین خاطر با حضور یا عدم حضور یک نفر مخاطب ریزش نمی‌کند. ضمن اینکه حضور در تئاتر انرژی و حوصله و وقت زیادی می‌خواهد و من به خاطر کار تصویر خیلی این فرصت را ندارم.

بازیگر نمایش "کلمه سکوت کلمه" درباره برنامه‌های بعدی‌اش در تلویزیون و تئاتر اظهار کرد: چند کار پیشنهاد شده که از میان آن‌ها یک سریال را برگزیدم و از روز 5 تیرماه نیز کار کلید می‌خورد.

رستمی در پایان با اشاره به حضور مجدد خود در صحنه تئاتر خاطر نشان کرد: من همیشه وقتی تئاتر بازی می‌کنم فکر می‌کنم آخرین کار من است چراکه حضور در تئاتر نیازمند انگیزه بالا و زمان خالی بسیار است تا بتوانی روی آن متمرکز شوی که من این‌ها را ندارم. اما اگر نمایشی وسوسه‌ام کند قطعا دوباره حضور خواهم یافت.


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=353