گروه تئاتر جوان

۳۰.۰۹.۱۳۹۳ - مرتضی احمدی، میراثی گرانبها از خود به یادگار گذاشت


هنرمندی که نبض فرهنگ و هنر مردمِ کوچه و بازار بود/ مرتضی احمدی از نگاه اهالی تئاتر و سینما 

 

هنرمندان تئا‌تر و سینما، مرتضی احمدی را نبض فرهنگ و هنر مردم کوچه و بازار معرفی کردند، هنرمندی که هیچگاه مانند او نخواهیم داشت... 



به گزارش سایت ایران تئاتر، کم‌تر کسی است که با هنر مرتضی احمدی آشنا نبوده و یکی از نقش‌های ماندگار او را در گوشه ذهنش حک نداشته باشد. این هنرمند پیشکسوت، یکشبه ۳۰ آذرماه بعد از ۹۰ سال زندگی سرشار از هنر و پژوهش، دار فانی را وداع گفت. در این راستا، سایت ایران تئا‌تر با چند نفر از هنرمندان تئاتر و سینما به گفت‌و‌گو نشسته است. 
 
داریوش اسدزاده: دیگرفردی همانند او نخواهیم داشت
 
داریوش اسدزاده از همکاران و دوستان قدیمی مرتضی احمدی با اظهار تاسف به مناسبت درگذشت این هنرمند عنوان کرد: «او یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان تئا‌تر، سینما و تلویزیون بود که با داشتنن ۹۰ سال سن توانست تاثیرات فراوانی را در عرصه‌های متفاوت هنری بگذارد.» 
 
او در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر افزود: «ما رفاقتی بسیار قدیمی با یکدیگر داشتیم و روزهای بسیار خوبی را با یکدیگر گذراندیم. من 20 روز پیش در منزل این هنرمند بودم و او از وضعیت مساعدی برخوردار بود. از شنیدن این خبر بسیار متاسف شدم و برای او از خداوند طلب آمرزش می‌کنم. ما دیگر فردی همانند او نخواهیم داشت. او هنرمندی بود که در همه عرصه‌ها به خوبی کار کرد و آثار قابل توجهی را از خود به یادگار گذاشت.» 
 
مهدی فخیم زاده: مرتضی احمدی، انسانی برجسته بود
 
مهدی فخیم‌زاده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران هم درباره مرتضی احمدی گفت: «با مرتضی احمدیسال‌ها دوست و همکار بودم. همیشه به ایشان ارادت خاصی داشتم، چرا که مرد بزرگی بود؛ نه فقط هنرمندی برجسته که انسانی برجسته بود.»

او در گفت‌و‌گو با سایت ایران تئاتر ادامه داد: «
مرتضی احمدی، اطلاعات و قریحه و تبحر زیادی در زمینه لهجه تهرانی داشت و حتی کتاب‌هایی در این زمینه چاپ کرد. او به عنوان یک بازیگر، بیان بسیار درست و خوبی هم داشت که از سابقه پیش‌پرده‌خوانی‌اش ریشه می‌گرفت. فقدان ایشان ضایعه بزرگی است و به همه هنر دوستان تسلیت می‌گویم.»
 
داود فتحعلی بیگی: به عنوان هنرمندی مردمی و نیک نفس در یادها می‌ماند
 
داود فتحعلی‌بیگی، رئیس کانون نمایش‌های آئینی سنتی، مرتضی احمدی را هنرمندی تمام عیار دانست و گفت: «او یکی از هنرپیشه‌های برجسته و خاطره ساز است که همیشه با صدایش در هر ذهنی به یاد خواهد ماند.» 
 
او ادامه داد: «احمدی در مقام یک مولف و نویسنده، از نثر شیوا و دوست داشتنی برخوردار بود که در کتاب‌هایش به خوبی قابل مشاهده است. او خدمات شایان توجهی به فرهنگ عامه کرد که ماندگار کردن بخشی از فرهنگ نمایش‌های شادی آور، تصنیف‌ها و موسیقی سنتی ایرانی از جمله آنهاست. از جمله کتاب‌های قابل توجه این نویسنده «کهنه‌های همیشه نو» است.» 
 
این بازیگر و پژوهش‌گر در پایان گفت‌و‌گویش با سایت ایران تئاتر یادآور شد: «کار‌های هنری و تالیفیمرتضی احمدی هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. او همیشه به عنوان هنرمندی مردمی، دوست داشنتی و نیک نفس در یاد‌ها می‌ماند.»
 
بهروز بقایی: مرتضی احمدی، میراثی گرانبها از خود به یادگار گذاشت
 
بهروز بقایی، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی که در اثر تلویزیونی «نوعی دیگر» با مرتضی احمدیهمکاری کرده بود، مرگ این هنرمند پیشکسوت را ضایعه‌ای بزرگی خواند. او به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: «مرتضی احمدی، در دوره خودش هنرمندی نوآور و بزرگ بود. دستگاه بیات تهران را در موسیقی او باب کرد و تا قبل از او کسی این کار را نکرده بود.»
 
او افزود: «در کنار هنرش، او همیشه با خنده‌ای که بر لب داشت و چهره شاد و برخورد مناسبش با دیگران، رایحه خوبی از حضورش به یادگار می‌گذاشت. روحش شاد باد.»
 
محمد حسین ناصربخت: داشته‌های ما نتیجه زحمات احمدی است 
 
محمد حسین ناصربخت، پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه هم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: «مرتضی احمدی یکی از برجسته‌ترین بازیگران و پیش‌پرده خوانان دهه ۲۰ خورشیدی بود. او از جمله افرادی بشمار می‌رفت که با فرهنگ مردم ایران و تهران آشنایی داشت. او پاسدار فرهنگمان بود.» 
 
او ادامه داد: «در طی سال‌های اخیر، احمدی از جمله کسانی بود که داشته‌ها و تجربیاتش را ثبت و ضبط کرد و در این راه همت بسیاری را به کار بست. اکنون بخش عمده‌ای از داشته‌های ما نتیجه زحمات این هنرمند بزرگوار است. او در این زمینه دانای کامل به شمار می‌آمد و احاطه بسیاری به فرهنگ مردم داشت.»
 
ناصر بخت در گفت‌و‌گو با سایت ایران تئاتر خاطرنشان کرد: «موسیقی ضربی تهران، از جمله بیات تهران که در موسیقی ما ثبت شده است، به همت مرتضی احمدی شناخته شد. از دیگر سو، او بازیگر بسیار برجسته‌ای بود که در دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی آئینی سنتی، در کنار ما بود و تجربیات خود را در اختیارمان قرار می‌داد. ما هنرمند بزرگی را از دست دادیم.» 
 
جواد انصافی: هنرمندی بی‌همتا بود
 
جواد انصاری، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون نیز در باره مرتضی احمدی به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: « او یکی از بی‌همتا‌ترین ضرب‌خوان‌های تهران بود. ضربی‌خوانی و بحر‌طویل‌خوانی را هرکسی بلد نیست، اما مرتضی احمدیمرتضی احمدیر رادیو، بیات تهران می‌خواند و در این زمینه هم منحصر به فرد بود. خوشبختانه به درخواست شاگردانش، بسیاری از دانسته‌هایش را کتاب کرد. جدا از کار بازیگری، در دوبله هم منحصر به فرد بود.»

او ادامه داد: «این اواخر، پسر من، امیرحسین، همیشه همراه ایشان به سر ضبط می‌رفت. ما همیشه همه سعی‌مان این بود که بتوانیم شاگردی این هنرمند پیشکسوت را بکنیم و من بسیار زیاد از او آموختم. این ضایعه را به تمام جامعه هنری تسلیت می‌گویم.»

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مرتضی احمدی، روز چهارشنبه سوم دی‌ ماه، ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=386