گروه تئاتر جوان

۱۴.۱۰.۱۳۹۳ - هنرمندان تئاتر یزد، دموکراسی را دوست ندارند!

به نقل از سایت انجمن نمایش: شامگاه سه شنبه 9 دی 93، نزدیک به 80 نفر از هنرمندان تئاتر استان یزد به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد فراخوانده شده بودند تا پیرامون انتخاب رییس جدید انجمن نمایش دیدگاه خود را بیان کنند. آنچه در پایان این نشست 2 ساعته به دست آمد این بود که بیشتر هنرمندان تئاتر انتصاب رییس جدید توسط مدیرکل را بیش از انتخاب توسط خودشان دوست دارند!
البته این نظر و دیدگاه سایت انجمن بوده و شاید از مشکلات پشت پرده هنرمندان خبر نداشته است که اینگونه تحلیل کرده است ولی در هر صورت هنرمندان از بازی از قبل طراحی شده خوششان نمی آید .... 
در این گزارش هر چند به خاطر عدم درج سخنان برخی از دوستان بالاخص حسین آقایی و علی جاور پوزش طلبیدند ولی با نگرش منطقی می بینید حرف این دوستان دقیقا دفاع از حق شهرستانی ها بوده و دقیقا همین مطالب ارائه نشده است باید کمی دقت بیشتری شود که چرا هنرمندان تئاتر استان به ظاهر دموکراسی نمی خواهند!!! یا خیر، به دموکراسی بودن این فضا اعتمادی نیست ؟!!!! .....


مدیرکل ارشاد یزد در آغاز سخنانش گفت: آرزو می کنم این نشست زمینه ساز همدلی بیشتر بین هنرمندان تئاتر و پیشرفت بیش از پیش این هنر شود.

علی غیاثی با بیان این خبر که آمادگی دارد تا زمینه اجرای تعدادی از نمایش های جشنواره فجر در یزد را فراهم کند افزود: اجرایی شدن این تصمیم و چگونگی آن نیز به نظر و پیشنهاد شما هنرمندان بستگی دارد.

وی گفت: می دانم که این نشست دیر برگزار شده و این انتقاد بر من وارد است اما من می خواستم زمینه ای فراهم شود تا کسی برای ریاست انجمن برگزیده شود که مورد قبول بیشتر هنرمندان باشد، برای همین در سه ماه گذشته با افراد زیادی از طیف های گوناگون هنرمندان تئاتر مشورت و گفتگو کردم.

غیاثی ادامه داد: پس از بررسی دیدگاه های گوناگون، می توانم 2 شیوه را پیشنهاد دهم؛ یک اینکه دوستانی که برای پذیرفت مسئولیت ریاست انجمن داوطلب شده و برنامه داده اند، در همین نشست معرفی شوند تا برنامه خود را برای شما بگویند و شما برنامه آن ها را مورد نقد و بررسی قرار دهید و آن ها دفاع کنند و در پایان با رای گیری، رییس انجمن انتخاب شود،

و راه دوم اینکه از بین شما، شورایی متشکل از پیشکسوتان، جوانان و تحصیل  کردگان تئاترانتخاب شود تا آن شورا رییس جدید انجمن نمایش را از بین انتخاب کند.

پس از سخنان مدیر کل نخستین کسی که لب به سخن گشود، محمدرضا شجریان یکی از پیشکسوتان تئاتر یزد بود که سال هاست از تئاتر کناره گیری کرده است!

وی در سخنانش بیشتر از وضعیت موجود تئاتر یزد، پایین بودن سواد نمایشی پاره از هنرمندان و درجا زدن تئاتر یزد در سال های اخیر گلایه کرد.

شجریان گفت: تا کنون چند بار از دوستانم پرسیده ام که اگر یک سال هیچ تئاتری اجرا نشود و به جای آن برای آموزش هزینه کنیم، چه می شود؟

وی همچنین با بیان این پرسش که آیا در تئاترهای امروز ما تکنیک به کار می رود؟ به چه چیز می گوییم تئاتر، افزود: به نظر من الان باید بالای سر در تالار شرف و تالار هنر بنویسند مغازه تالار شرف و مغازه تالار هنر!

سیدضیاء مدیرطاهری پیشکسوت دیگری بود که سخن گفت.

وی ضمن گلایه از شراط تئاتر ابراز امیدواری کرد که با هم دلی و دوستی بیش از پیش هنرمندان، وضعیت تئاتر یزد بهتر شود.

سپس نوبت به احمدعلی مهدی نژاد یکی دیگر از پیشکسوتان تئاتر یزد و رییس خانه نمایش سال های نه چندان دور یزد رسید.

مهدی نژاد موافقت خود را با راه کارنخست مدیر کل، یعنی رای گیری از حاضرین برای انتخاب رییس جدید انجمن اعلام کرد و گفت: با این شیوه تا اندازه ای دموکراسی رعایت می شود و بهتر از آن است که مدیرکل با اتکا به اختیاری که دارد، خودش هر کسی را دوست دارد به عنوان رییس انجمن معرفی و انتصاب کند.

عباس ملازینلی که تجربه مشاورت مدیرکل پیشین ارشاد در زمینه تئاتر را دارد، با شیوه دوم موافق بود یعنی انتخاب شورا برای معرفی رییس جدید انجمن.

ملازینلی در این باره گفت: رای گیری در این شرایط همراه با احساسات خواهد بود، ضمن اینکه در این نشست تعدادی از هنرمندان که روی صحنه ها فعال هستند و حق رای دارند، حضور ندارند.

سپس مهدی نژاد  گفت: من هم تا انداز ای با تشکیل شورا موافقم اما در این صورت آیا همه دوستان تئاتری می توانند از برنامه های شخصی که داوطلب ریاست انجمن شده و برنامه داده، با خبر شوند؟

سید مرتضی فخرموسوی نیز موافقت خود با دیدگاه مهدی نژاد بیان کرد و گفت: تجربه نشان داده که انتخاب شورای های مشورتی چندان کارساز نبوده بنابراین رای گیری را شیوه مناسبی می دانم.

رامین قادری نسب نفر بعدی بود که وارد گفتگو شد و پیشنهادی داد که کمی عجیب می نمود!

وی راه کار سوم را پیشنهاد داد و گفت: من با این شیوه دموکراسی موافق نیستم! به نظر من بهتر است مدیرکل از اختیارقانونی خود کمک بگیرد  و یک نفر را به عنوان رییس انجمن انتصاب کند!

قادری نسب افزود: اگر قرار بر دموکراسی باشد پس بهتر است شورای بازخوانی و و شورای صدور پروانه  نمایش نیز با رای گیری انتخاب شوند.

مدیرکل ارشاد در پاسخ به پیشنهاد دوم قادری گفت: انتخاب شورا نمی تواند با رای گیری باشد، چون دو نفر از از اعضای این شورا غیر تئاتری هستند و از سوی نهاد های دیگر مانند سازمان تبلیغات معرفی می شوند.

احمد ندافی نفر دیگری بود که دیدگاهش با قادری نسب همسو بود!

ندافی گفت: به نظر من رییس انجمن باید توسط مدیرکل انتصاب شود تا هرگاه کارکرد درستی نداشت، مدیر بتواند کنارش بگذارد!

او با اشاره به این که در کل کشور تنها انجمن هنری که رییسش انتصابی است، انجمن نمایش هست، افزود:

اگر رییس انجمن توسط مدیرکل انتخاب شود، مدیر کل از او پشتیبانی می کند و در عیر این صورت اگر رییس انجمن بد کار کرد ما دیگر نمی توانیم گلایه ای داشته باشیم چون توپ را در زمین ما انداخته اند!

علی غیاثی در پاسخ به این دیدگاه ندافی گفت: من قول می دهم هر کسی که مورد قبول اکثریت هنرمندان باشد، مورد قبول ما نیز باشد و از او حمایت کنیم و این گونه نیست که بخواهیم توپ را در زمین شما بیندازیم.

مرتضی کوراغلی نیز موافقت خود را با انتصابی بودن رییس انجمن اعلام کرد!

محمد رضا ابوالحسنی نفر دیگری بود که با انتخاب رییس انجمن توسط هنرمندان موافق بود.

رییس کنونی انجمن نمایش گفت: من از دوستان می خواهم تا کمی به خود بیایند و حالا که مدیر کل مخترم لطف داشته و به هنرمندان و نظرشان بها داده اند، این لطف و موقعیت را از خودمان دور نکنیم؛ بهتر است رییس انجمن را خودمان انتخاب کنیم و پس از انتخاب نیز از رییس انجمن خود حمایت کنیم.

زمانیان یکی از هنرمندان تئاتر شهرستان اردکان نیز گفت: با انتخاب رییس انجمن توسط هنرمندان موافقم.

وی از پیشنهاد مدیرکل برای اجرای تعدادی از نمایش های جشنواره فجر در یزد استقبال کرد و گفت: در این زمینه هنرمندان اردکان آماده همکاری با ارشاد هستند.

سید خلف خوتی نژاد که تجربه ریاست اداره ارشاد شهرستان یزد و نیز عضویت در شورای انجمن نمایش را دارد نفر دیگری بود که بیان دیدگاهش پرداخت.

وی گفت: من به عنوان عضوی از خانواده تئاتر، مخالف انتصاب رییس انجمن نمایش از سوی مدیرکل هستم.

حوتی نژاد افزود: گویا دوستان چند سال پیش را فراموش کرده اند که کارهای تئاتر توسط خود هنرمندان به خوبی اداره می شد اما از زمانی که کار را از آن ها گرفتند و و دولتی کردند، چه اتفاقی افتاد!

حوتی نژاد گفت: خواهش می کنم دوستان تئاتری منطقی فکر کنند، ما باید به عنوان یک صنف حضور پیدا کنیم و برای مدیرکل ارشاد تصمیم سازی کنیم؛ ضمن اینکه با بودن شورای مشورتی که به فکر شهرستان ها باشد، در کنار انجمن و ارشاد موافقم.

علی جاور بیان مشکلات چند سال پیش خود و گلایه از اینکه بخشی از مطالباتش را دریافت نکرده و نیز ضمن تایید سخنان رامین قادری نسب گفت: با انتصاب رییس انجمن توسط مدیرکل موافق هستم.

سعید جاور نیز با پرسش از مدیرگل که بودجه تئاتر یزد چقدر است، به این نکته اشاره کرد که با یک مدیریت صحیح می توان با بودجه کم نیز تئاتر را اداره کرد و گفت: رییس جدید انجمن باید به این کمی بودجه و نداشتن امکانات نوجه داشته باشد.

مهدی زبرجدی یکی دیگر از اهالی تئاتر بود که با شیوه رای گیری و انتخاب رییس انجمن توسط هنرمندان موافق بود.

جعفر دل دل زاده که به گفته خودش از کسانی بود که برای ریاست انجمن برنامه داده، این پرسش را مطرح کرد که آیا همه دوستان موافق هستند که آنهایی که برنامه داده اند بیایند و صبحت کنند؟

سپس عباس ملازینلی بار دیگر به بیان دیدگاه خود پرداخت و با اشاره به پیشنیه و تجربه چند دوره ریاست انجمن نمایش خود گفت: رای گیری در چنین فضایی که ممکن است دچار شتاب زدگی واحساسات شویم را درست نمی دانم و بهتر است شورایی تشکیل شود تا برنامه های مکتوب دوستان داوطلب را در سکوت و آرامش کامل و حتی با دعوت از شخص داوطلب مطالعه و بررسی کند و در پایان به یک انتخاب درست برسد.

مهدی نژاد نیز در پایان این نشست گفت: من گمان نمی کردم دوستان این گونه فکر کنند، اگر حرفی زدم که خلاف نظر دوستان بود عذرخواهی می کنم، امیدوارم که همه دوستان موفق باشند!

در پایان با رای گیری به این شیوه که هر کس با شیوه اول(رای گیری و انتخاب توسط هنرمندان)، دوم(انتخاب توسط شورا) یا سوم(انتصاب توسط مدیرکل) دست هایش را بالا ببرد، انجام شد و در نتیجه شمار کسانی که دستان خود را برای شیوه سوم یعنی انتصاب بالا بردند و خود را تسلیم انتصاب کردند بیشتر بود و قرار شد مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد یک نفر را به عنوان رییس انجمن معرفی کند.

هر چند در پذیرش این شیوه به گونه ای به دموکراسی تن داده شد و هرچند علی غیاثی گفت که دوست داشتم تا خود هنرمندان رییس انجمن نمایش خود را انتخاب کنند، و هر چند مدیرکل ارشاد گفت که برای این انتصاب هم از دوستان تئاتری مشورت می گیرم اما...

اما جای پرسش اینجاست که چرا کسانی که خودشان داوطلب پذیرش ریاست انجمن نمایش بوده و برنامه داده بودند، با انتصاب رییس انجمن توسط مدیرکل موافق بودند؟!!

چرا شنیده شده چند نفر از دوستان تئاتری که با انتصاب موافق بودند، در پایان این نشست می خواستند برنامه پیشنهادی دوست دیگرشان را به مدیر کل بدهند و ادعا کرده اند که برنامه ایشان پیش ما بوده و ببخشید که دیر شده؟

چرا دوستان تئاتری از انتخاب شدن و رای گیری بیزار بودند؟

و چرا گروه دیگر از انتصاب بیزار بودند؟

براستی ریشه تفاوت این دو دیدگاه در چیست؟

(مدیرسایت انجمن: اگر این گزارش دارای غلط تایپی و نگارشی هست یا نام و دیدگاه دوستی "جا" افتاده، ببخشید!

 از آنجا که صبح امروز – چهارشنبه راهی سفر هستم و وظیفه خود می دانستم تا این گزارش هر چه زودتر روی سایت بیاید، مجبور شدم با چشمان نیمه باز هر طوری هست آن را تایپ کنم؛ به امید خدا اگر عمری بود در بازگشت از سفر آن ها را ویرایش خواهم کرد!)



نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=389