گروه تئاتر جوان

۱۵.۱۱.۱۳۹۳ - برترین‌های بخش‌های مسابقه جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

 

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامگاه یک‌شنبه 12 بهمن، با برگزاری مراسم اختتامیه، برندگان بخش‌های مسابقه خود را شناخت.



به گزارش سایت ایران تئاتر، در این مراسم اختتامیه که از ساعت 20 تا 23:30 دقیقه یک‌شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد، برترین‌های بخش‌های مسابقه طراحی لباس، پوستر، عکس، نمایشنامه نویسی، مرور تئاتر ایران، خیابانی، تازه‌ها و بین‌الملل جوایز خود را دریافت کردند.

طراحی لباس

هیئت داوران این بخش متشکل از جیمز ساترلند، اینگرید دی کتلار و منیره ملکی، جایزه نخست را به ماهرخ سلیمانی‌­پور و ایمان اسکندری برای طراحی لباس نمایش «بیرون پشت در» از ایران اهدا کردند.

پوستر

در این بخش ضمن تقدیر از ایلیا تهمتنی برای طراحی مجموعه آثار ارائه شده، جواد آتش‌باری برای طراحی پوستر نمایش «خون و گل سرخ» و سعید مزینانی برای طراحی پوستر نمایش «من تمامی مردگان بودم»، هیئت داوران متشکل از قباد شیوا، علی خسروی و علیرضا غفاری، جوایز نفرات برتر به شرح زیر اعلام کرد:

رتبه سوم: سعید رضوانی برای طراحی پوستر نمایش «بی چگونگی»

رتبه دوم: آرمان کوچکی برای طراحی پوستر نمایش «مکانیکی جمالی»

رتبه اول: مازیار تهرانی برای طراحی پوستر نمایش «گزارش به آکادمی»

عکس

شادی قدیریان، بابک حمیدیان، محمدرضا شریف‌زاده، کیارنگ علایی و اردشیر رستمی، داوران بخش عکس جشنواره سی‌و‌سوم تئاتر فجر، آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

الف- بخش انگاره نگاری

رتبه سوم: مریم دیهول برای عکس و انگاره از نمایش «هم هوایی»

رتبه دوم: منصوره قلیچی برای عکس و انگاره از نمایش «سیندرلا»

رتبه اول: محمدرضا سلطانی برای عکس و انگاره از نمایش «کالیگولا»

ب- بخش مسابقه عکس تئاتر

داوران ضمن تقدیر از زهره صفی‌نور برای عکاسی از نمایش «صدای آهسته برف»، مریم دیهول برای عکاسی از نمایش «هرکسی یا شب می‌میرد یا روز، من شبانه روز»، مهسا صفاری‌پور برای عکاسی از نمایش «نان»، نفرات برتر را به شرح زیر معرفی کردند:

رتبه سوم: سینا عدلی برای عکاسی از نمایش «به مناسبت ورود اشکان»

رتبه دوم: مسعود میرمیری برای عکاسی از نمایش «ننه دلاور»

رتبه اول: ضیاءالدین صفویان برای عکاسی از نمایش «هراکلس 5»

نمایشنامه نویسی:

در این بخش، هیئت داوران متشکل از عطااله کوپال، محمد چرمشیر و فارس باقری، ضمن اعلام این که برگزیده انتخابی ندارد، از نمایشنامه‌های زیر بدون اولویت تقدیر کرد:

محسن عظیمی برای نگارش نمایشنامه «آجر»، عسل عصری ملکی برای نگارش نمایشنامه «جنین»، سعید قاسمی برای نگارش نمایشنامه «در آغوش آدم برفی»، عارفه عنایتی برای نگارش نمایشنامه «دور برگردان» و صحرا رمضانیان برای نگارش نمایشنامه «مرمت آثار باستانی».

مرور تئاتر ایران

هیئت داوران بخش مرور تئاتر ایرانِ جشنواره تئاتر فجر،‌ متشکل از ایرج راد، ناصر آقائی و رحمت امینی، آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش موسیقی، ضمن تقدیر از حسین اصیلی و علی اسدی برای موسیقی نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» از میناب، احسان آنالویی برای موسیقی نمایش «هزار شلاق» از خرم آباد به عنوان نفر برتر معرفی شد.

در بخش طراحی صحنه، فاتح بادپروا برای نمایش «رقصی برای بازگشت عروس» از مریوان تقدیر شد و هادی حجازی‌فر برای طراحی صحنه نمایش «ملاقات بانوی سالخورده»، عنوان برتر را از آن خود کرد.

در بخش بازیگری مرد، از فرید قبادی برای بازی در نمایش «سایه سار سکوت» از تهران و سعید محبیامین برای بازی در نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» از تهران تقدیر شد. در این بخش، هیئت داوران هیچ کس را به عنوان برگزیده معرفی نکرد.

در بخش بازیگری زن،‌ طیبه نیک آزاد برای بازی در نمایش «بهشت پنجاه درجه بالای صفر» از آبادان، ژیلا آل رشاد برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز و بیتا آزادی برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز موفق به دریافت تقدیرنامه شدند. در این بخش هم هیئت داوران برگزیده‌ای را اعلام نکرد.

در بخش نمایشنامه نویسی، هیئت داوران ضمن تقدیر از محمدرضا عطایی‌فر برای نگارش نمایشنامه «سایه‌سار سکوت» از تهران و ابراهیم عادل‌نیا برای نگارش نمایشنامه «کافه سایه» از اردبیل، جایزه اثر برتر را به ناصر حبیبیان برای نگارش نمایشنامه «هزار شلاق» از خرم آباد اهدا کرد.

در بخش کارگردانی، علی شفیعی برای کارگردانی نمایش «کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود» از گچساران و  احسان ملکی برای کارگردانی نمایش «هزار شلاق» از خرم‌آباد تقدیر شدند. همچنین هادی حجازی‌فر برای کارگردانی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از تهران، جایزه کارگردان برتر این دوره از جشنواره را دریافت کرد.

خیابانی

در ادامه مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پس از اعلام رای هیئت داوران بخش خیابانی متشکل از گلبرگ ابوترابیان، شهرام کرمی و علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد، برندگان با حضور روی صحنه تالار وحدت، جوایز خود را دریافت کردند.

در بخش موسیقی، حسین ضروری برای نمایش خیابانی «نی‌نی اخاذه و مداد رنگی» مورد تقدیر قرار گرفت و احمد صمیمی و حامد نساج برای نمایش خیابانی «نگرانم»، جایزه اول را دریافت کردند. 

در بخش طراحی فضا، از مهدی حبیبی برای نمایش «نبش کوچه بن‌بست»، تقدیر و  مصطفی کولیوندی برای نمایش «از ۵۹ تا چند؟» برگزیده شد.

در بخش بازیگری مرد، امیرحسین شفیعی برای نمایش خیابانی «پازل زندگی»، حسین حسام‌نژاد برای نمایش خیابانی «آقای سیگار»، سیاوش وفایی‌نژاد برای نمایش «نبش کوچه بن‌بست» و علی غابشی برای نمایش خیابانی «صفر مرزی» مورد تقدیر قرار گرفتند. محمدهادی عطایی هم برای نمایش خیابانی «ستاره»، موفق به دریافت جایزه بازیگر برتر شد.  

در بخش بازیگری زن، از لادن قناد برای نمایش خیابانی «ستاره» تقدیر و فاطمه رادمنش برای نمایش خیابانی «چرخ روز افزا»، به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.

در بخش طرح و ایده، مجید قدیمی برای نمایش خیابانی «تلخند» و  علی‌محمد رادمنش برای نمایش «چرخ روز افزا» مورد تقدیر قرار گرفتند. در این بخش،‌ احمد صمیمی برای نمایش خیابانی «نگرانم»، جایزه نخست را دریافت کرد. 

در بخش کارگردانی، از مصطفی کولیوندی برای کارگردانی نمایش «از ۵۹ تا چند؟» تقدیر شد و  مهدی حبیبی برای نمایش خیابانی «نبش کوچه بن‌بست»، جایزه نخست را دریافت کرد.

تازه های تئاتر ایران

سهراب سلیمی، مهرداد رایانی مخصوص و حسین کیانی، داوران مسابقه تازه‌های تئاتر ایران، هنرمندان و آثار برتر این بخش را معرفی کردند.

در بخش طراحی نور،‌ دیاکو خاکی برای نمایش «یک زندگی بهتر» تقدیر شد.

در بخش گریم، ماریا حاجی‌ها برای نمایش‌های «Tabes got talent» و «یک صبح ناگهان» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش طراحی لباس، از داریوش پیرو برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شد.

در بخش موسیقی، آرش عزیزی برای نمایش «یک زندگی بهتر» تقدیر شد و جایزه برتر به سهند تاکی برای نمایش «بوقلمون» رسید.

لوح تقدیر بخش طراحی صحنه به میثم نویریان برای نمایش «مروارید» تعلق گرفت و سعید یزدانی برای نمایش «یک زندگی بهتر»، به عنوان نفر برتر روی صحنه رفت و جایزه خود را دریافت کرد.

در بخش بازیگری مرد، نادر فلاح برای نمایش «پذیرایی» و سیروس همتی برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شدند. شهروز دل افکار نیز برای بازی در نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند»، جایزه اول را دریافت کرد. 

در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر به ساناز نظری برای نمایش «وقتی کنار پنجره می‌ایستم» و  فروغ قجابگلی برای نمایش «پذیرایی» اهدا شد. جایزه بازیگر برتر هم مه‌لقا باقری برای نمایش «بوقلمون» رسید.

در بخش نمایشنامه نویسی، قطب‌الدین صادقی برای «مروارید» و هاله مشتاقی‌نیا برای نگارش «تقدیربازان» تقدیر شدند. خیراله تقیانی‌پور هم برای نگارش نمایشنامه «بوقلمون»، جایزه اول را دریافت کرد.

در بخش کارگردانی، سروش طاهری برای نمایش «مروارید» و شهاب‌الدین حسین‌پور برای نمایش «یک زندگی بهتر» مورد تقدیر قرار گرفتند و خیراله تقیانی‌پور برای نمایش «بوقلمون»، به عنوان کارگردان برتر معرفی شد. 

مسابقه بین‌الملل

هیئت داوران متشکل از مسعود رایگان، دکتر محمود عزیزی، ‌دکتر مجید سرسنگی، جیمز ساترلند و اینگرید دی کتلار، برندگان شاخه‌های مختلف بخش مسابقه بین‌الملل را به شرح زیر اعلام کرد.

در بخش موسیقی، بهار ایلچی برای نمایش «wow» از ایران، روی صحنه تالار وحدت رفت و جایزه اول را دریافت کرد.

در بخش طراحی صحنه،‌ ایمان اسکندری برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، به عنوان هنرمند برتر معرفی شد.

در بخش بازیگری،‌ خسرو شهراز برای نمایش «اولیور توویست» از ایران و  توماج دانش بهزادی برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، عناوین برتر را به دست آوردند.

در بخش بازیگری زن، جوایز برتر به الهام کردا و ستاره اسکندری، دو بازیگر نمایش «هم هوایی» از ایران رسید.

در بخش نمایشنامه نویسی، مهین صدری برای نگارش «هم هوایی» از ایران، موفق به دریافت جایزه نخست شد. 

جایزه اول بخش کارگردانی به محمد مساوات برای نمایش «خانه واده» از ایران رسید.

هیئت داوران، جایزه ویژه این بخش را به نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی «ایمان اسکندری» اهدا کرد.

هیئت داوران برای دریافت جایزه بزرگ سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر،  هیچ گزینه‌ای را معرفی نکرد.

جوایز نهادها

مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامگاه یک‌شنبه 12 بهمن، شاهد اهدای جوایز سه نهاد و سازمان به آثار برگزیده نیز بود.

در این دوره از جشنواره، بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و  پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نمایش‌های اجرا شده را از نظر موضوعی مورد ارزیابی قرار دادند که جوایز آثار برتر اهدا شد.

بر این اساس، تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به گروه نمایش «آسمان روزهای ابری» به کارگردانی محمد رسائلی از رشت تعلق گرفت.

جایزه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شامل حمایت از اجرای عمومی، لوح تقدیر و هدایای نقدی به دو نمایش صحنه‌ای و دو نمایش خیابانی (بدون اولویت) زیر اهدا شد:

نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» به کارگردانی حسن سبحانی مینابی از میناب

نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر» به کارگردانی علی حیدری از آبادان

نمایش «چرخ روز افزا» به کارگردانی علی‌محمد رادمنش از تهران

نمایش «صفر مرزی» به کارگردانی آرش سبحانی و علی بنائیان از اهواز

جایزه پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم شامل حمایت از اثر آینده گروه نمایشی با مضامین مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تندیس و هدیه نفیس از صنایع دستی کشور به نمایش «بوقلمون» به کارگردانی خیراله تقیانی‌پور از تهران اهدا شد.


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=398