گروه تئاتر جوان

۱۵.۱۱.۱۳۹۳ - از بزرگداشت چهار هنرمند پیشکسوت تا صحبت‌های برندگان بعد از دریافت جوایز



از بزرگداشت چهار هنرمند پیشکسوت تا صحبت‌های برندگان بعد از دریافت جوایز/ متن و حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر فجر 

 

آیین پایانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامگاه یک شنبه 12 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.



به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری، اردشیر صالح‌پور دبیر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر و جمع زیادی از هنرمندان از ساعت 20 تا 23:30 در تالار وحدت برگزار شد.

بخش عمده‌ای از این مراسم، به اهدای جوایز برندگان بخش‌های مختلف جشنواره سی‌و‌سوم تئاتر فجر از جمله مسابقه مرور، خیابانی، تازه‌ها، بین‌الملل و ... اختصاص داشت.

(فهرست کامل برترین‌های بخش‌های مختلف را اینجا ببینید)

آیین پایانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس، عباس سجادی به عنوان مجری، پشت تریبون قرار گرفت و مراسم با اهدای جوایز برترین‌های بخش مسابقه مرور تئاتر ایران کلید خورد.

بغض برزو ارجمند

یکی از هنرمندانی که برای اهدای جوایز بخش مرور روی صحنه حاضر شد، برزو ارجمند بود که پشت میکروفن قرار گرفت و با صدایی بغض آلود و گرفته، گفت: «امشب درست، 49 شب است که پدرم (انوشیروان ارجمند) را ندیده‌ام و از همین جا از تمامی حاضران این جمع می‌خواهم که هیچ زمانی را برای ادای احترام و گذراندن وقت با پدر ومادرشان از دست ندهند.»

او همچنین از مسئولانی که سال گذشته، مراسم بزرگداشت انوشیروان ارجمند را در اختتامیه سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برپا کرده بودند، تشکر کرد.

در جریان اهدای جوایز بخش مسابقه مرور تئاتر ایران، احسان ملکی که برای کارگردانی نمایش «هزار شلاق» از خرم آباد مورد تقدیر قرار گرفته بود، بعد از دریافت جایزه گفت: «این متن نمایشی در جشنواره سال گذشته ارائه و در همان مرحله انتخاب متن از سوی هیات انتخاب رد شده بود. اینک خوشحالم، امسال، همان متن در جشنواره سی‌و‌سوم نه تنها جوایزی را از آن خود کرد که جایزه اصلی را از دست مردم و مخاطبانی گرفت که به تماشای این نمایش نشستند و آن را تشویق کردند.

بعد از اهدای جوایز بخش مرور، نوبت به سخنرانی دکتر اردشیر صالح‌پور، دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید.

صالح‌پور: تئاتر ایران با تلاش هنرمندان، افق‌های تازه‌ای را می‌جوید

اردشیر صالح‌پور در ابتدای سخنرانی خود گفت: «جشنواره سی‌وسوم به رغم همه کمبودها و کاستی‌ها، نوید این موهبت است که تئاتر در ایران زنده است و با تلاش‌ها و خلاقیت‌های امید بخش هنرمندان، افق‌های تازه‌ای را می‌جوید. اگرچه کمبود امکانات و محدودیت بودجه، تئاتر ایران را با تنگنا مواجه و رسیدن ما را به تئاتر ملی و فاخر، با تاخیر مواجه کرده است.»

او افزود: «وقتی دبیر جشنواره سی‌و‌سوم شدم، فرصت بازنگری کلی به برنامه‌ها و فراخوان جشنواره از دست رفته بود. این در حالی بود که امسال بیشتر از همه دوره‌ها، متقاضیانی برای شرکت در جشنواره داشتیم.»

این نویسنده، پژوهش‌گر و مدرس تئاتر ادامه داد: «هرچند در بخش بین‌الملل، کاهش چشم‌گیر بودجه، ما را در دعوت از گروه‌های خارجی دچار مشکل کرده بود، اما باز هم گروه‌ها و هنرمندانی از آلمان، لهستان، ارمنستان، فرانسه، نروژ، ایتالیا و بلژیک و کشورهای مسلمان مانند عمان، عراق و کویت را در کنار خود داشتیم و از برگزاری نشست ملل مسلمان نیز برخوردار شدیم. هم اینجا می‌خواهم از همه وزارتخانه‌هایی که در این مدت با ما همکاری کردند، تشکر کنم.»

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: « از همان اول که این سمت را عهده‌دار شدم، گفتم می‌خواهم دفترم دیواری نداشته باشد، که نداشت. تئاتر در زندگی من اصل است و همواره تعهد بسته‌ام همراه تئاتر باشم و خوشحالم به عنوان عضو کوچکی در کنار این دوره از جشنواره بودم.»

او به خانواده تئاتر کشور، حضور پیشکسوتان و استادان دانشگاه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را نوید داد و گفت: «شورای عالی تئاتر کشور، متشکل از استادان، مدرسان، پیشکسوتان، مدیران دل‌سوز و فرزانگان این عرصه، با اراده‌ای اندیشه ورزانه، تنها هدفش، حمایت از تئاتر است. امید است با خرد جمعی، از کاستی‌ها و نقص‌ها جلوگیری کنیم.»

دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در ادامه، ضمن آن‌که از رییس جمهور درخواست کرد از هنرمندان تئاتر، حمایت بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: «به عنوان عضو کوچکی از خانواده تئاتر از جناب دکتر روحانی، رییس محترم جمهور، درخواست می‌کنم همواره در میان هنرمندان، حضوری گرم داشته باشند و در سالی که به اسم فرهنگ مزین شده است، با دیپلماسی و مهندسی فرهنگی، حمایت بیشتر از هنرمندان را سر لوحه کار دولت قرار دهند.»

او همچنین ضمن تشکر از حمایت‌های بی‌دریغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره تئاتر بیان کرد: «من از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که میزبان اصلی این مراسم نیز هستند، درخواست حمایت‌های بیشتر و افزایش بودجه تئاتر کشور را دارم. بودجه‌ای که حتی برابر با ساخت یک سریال کوچک تلویزیونی هم نیست.»

اردشیر صالح‌پور، در پایان با تشکر از تمام منتقدان، نقد را پایه اصلی تئاتر دانست و گفت: «از همه عزیزان دعوت می‌کنم با مهربانی و تعامل و همکاری بیشتر، اشکالات را برشمارند و به اوضاع تئاتر کشور، بهبود بخشند، چراکه اصل تئاتر بر نقد است.»

شوخی با جشنواره تئاتر فجر

بعد از این سخنرانی، مراسم اختتامیه با اجرای امیر کربلایی‌زاده، بازیگر جوان کشورمان پی گرفته شد. اجرای شیوه نمایشی طنز و متکی بربداهه‌گویی او به همراه حرکات بدن که به «استند آپ کمدی» مشهور است، مورد استقبال حاضران در تالار وحدت قرار گرفت. حتی جاهایی که او با زبان طنز به برخی حوادث و رخدادهای اتفاق افتاده در خلال برگزاری جشنواره امسال پرداخت، بسیار مورد توجه و تشویق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری و دبیر جشنواره قرار گرفت.

اجرای زنده موسیقی همراه با تصویر، توسط گروه موسیقی برادران کاکوند از ساحل خلیج فارس، دیگر بخش جنبی این مراسم بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

تقدیر از خانواده چهار شهید تئاتر

در بخش تقدیر از خانواده‌های چهار شهید هنرمند عرصه دفاع مقدس کشور، حمید رضا سهیلی، برادر شهید مسعود سهیلی بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر جشنواره، پشت تریبون رفت و گفت: «30 سال پیش وقتی به عنوان هنرمند تئاتر مشهد در تالار وحدت و در مراسم اختتامیه تئاتر فجر، هنرمندان به صحنه می‌آمدند از کمبود امکانات گلایه می‌کردند و امروز هنوز شاهد این دست از انتقادات هستیم.»

او با بیان این‌که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید درخواست می‌کند تا از تئاتر استان‌ها حمایت کند، ادامه داد: «کتاب تاریخ تئاتر مشهد را که دو جلد از پنج جلد آن به قلم خودم تاکنون منتشر شده است، به آقای جنتی تقدیم می‌کنم تا نشانه‌ای بر اثبات سخنانم برای قدرت و تاریخچه پر بار تئاتر استان‌ها باشد.»

همچنین برادر شهید غلامرضا کشتکار، دیگر شهید هنرمند دوران دفاع مقدس که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت، بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر جشنواره گفت: «برادرم همیشه می‌گفت، هنر درست مثل هواپیماست، که هنرمندان خلبان آن هستند و منتقدان خدمه آن و این به معنای آن است که حتی با وجود انتقادها، وظیفه هنرمند آن است تا اثر هنری‌اش را به سلامت به مقصد برساند.»

علی جنتی: هنرمند تئاتر آزاداندیش است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از مراسم تقدیر از خانواده شهیدان عرصه تئاتر، پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی خود را آغاز کرد.

علی جنتی با تاکید بر این که تئاتر درعرصه بین‌المللی نیازمند آن است تا با هنرِ جهانی، زبانی مشترک پیدا کند، گفت: «باید سنت‌های نمایشی خود را به جهانیان بشناسانیم. تئاتر ایران این ظرفیت را دارد که در عرصه تعاملات بینافرهنگی به گذرگاه تضارب اندیشه‌های اخلاق‌مدارانه تبدیل شود.»

او تاکید کرد: «تئاتر هنری شریف، اصیل، الهام‌بخش و عاری از هرگونه مطلق‌انگاری است؛ و همین گونه است که باید بدان به مثابه ضرورتی اجتماعی و هنری اثرگذار نگریست.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «هنرمند تئاتر آزاداندیش است و از ویژگی‌های آزاداندیشی، نقدپذیری است؛ نقدی که مایه رشد و بزرگ شدن است. او نقد را می‌شنود، عُرف را می‌پذیرد و به نظر منتقد و مخالف احترام می‌گذارد اما تحقیر و محدودیت را برنمی‌تابد.»

جنتی ادامه داد: «باید اعتراف کرد در این سال‌ها چنان که بایسته و شایسته است، حامی این هنر نبوده‌ایم و آن را در مظلومیتش رها کرده‌ایم. از همین‌رو، از مدیران حوزه فرهنگ و هنر در تمام نهادها می‌خواهم از یک‌سو، آستانه تحمل خویش را در شنیدن نقدهای بجا و نابجا ارتقا دهند و از سویی دیگر، بیش از هر زمان حامی و پاسخ‌گوی اهالی تئاتر باشند. تئاتر شایسته بی‌مهری نیست. باید به نقطه‌ای برسیم که ضوابط جای سلیقه‌ها را بگیرد و جابه‌جایی‌ افراد تأثیری در روند رو به جلوی تئاتر کشور نداشته باشد. باید همواره با مرور گذشته و ایستادن محکم در حال، آینده را از آن تئاتر ایران کنیم. اقتصاد فرهنگ و هنر نیز باید این حوزه را در نظر آورد و برای آن برنامه داشته باشد.»

(متن کامل سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را اینجا بخوانید)

پاسداشت چهار هنرمند

بزرگداشت چهار چهره پیشکسوت و شناخته شده عرصه هنرهای نمایشی کشور، دیگر بخش این مراسم بود. این پاسداشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و تنی چند از هنرمندان روی صحنه تالار وحدت صورت گرفت.

در این بخش که با تشویق‌های گرم حاضران همراه بود، تندیس و لوح تقدیر جشنواره به حسینعلی طباطبایی، نخستین مدیر تماشاخانه سنگلج، احمد سپاسدار، بازیگر پیشکسوت تئاتر، بدرالسادات برنجانی، هنرمند با سابقه تئاتر آبادان و جعفر والی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر اهدا شد.

تندیس و لوح تقدیر جعفر والی که به سبب بیماری در مراسم حاضر نبود، به آزاده صمدی، نماینده این هنرمند اهدا شد.

گرامی‌داشت یاد و خاطره هنرمندانی که از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال درگذشته‌اند، دیگر بخش این مراسم اختتامیه بود. این بخش با گرامی‌داشت زنده یاد مرتضی احمدی آغاز شد و در ادامه، یاد و خاطره انوشیروان ارجمند، مجید بهرامی، جواد ثریا، محمد بیگدلی و ... زنده شد. تصاویر پخش شده در این بخش با صدای پرویز پرستویی و دکلمه اشعاری از سیدعلی صالحی همراه بود.

تشکر از دبیر جشنواره

اهدای جوایز مسابقه تازه‌های تئاتر ایران، دیگر بخش مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر امسال بود.

ماریا حاجیها، بعد از دریافت جایزه خود در بخش گریم، با قرار گرفتن در جایگاه، ضمن قدردانی از اردشیر صالح‌پور، دبیر این دوره از جشنواره به دلیل اضافه کردن بخش گریم به مسابقه اظهار کرد: «بسیار سپاسگزارم که پس از سال‌ها، گریم هم در بخش مسابقه قرار داده شد. برای همین و به منظور ارج نهادن بر هنر همکارانم، جایزه خود را به واحد گریم تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و دیگر سالن‌ها تقدیم می‌کنم.»

قطب‌الدین صادقی هم که در  شاخه نمایشنامه نویسی این بخش مورد تقدیر قرار گرفت، تقدیرنامه‌اش را به سروش طاهری و مانلی حسین‌پور که این نمایشنامه را برای آنان نوشته بود، اهدا کرد.

تقدیر ویژه مسعود رایگان از محمد مساوات

اهدای جوایز مسابقه بین‌الملل، پایان بخش مراسم اختتامیه جشنواره سی‌و‌سوم تئاتر فجر بود.

خسرو شهراز بعد از آن که به خاطر بازی در نمایش «الیور توییست»، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد، گفت: «همیشه این جمله را تکرار کردم و بار دیگر آن را به زبان می‌آورم که انتخاب من، به دلیل برتری‌ام از دیگر همکاران و بازیگران نیست.»

ستاره اسکندری هم که جایزه بازیگری زن مسابقه بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر را برای بازی در نمایش «هم هوایی» دریافت کرد، بعد از تشویق حاضران، بخش‌هایی از سرود ای ایران را خواند.

همچنین الهام کردا، دیگر برگزیده بازیگری زن مسابقه بین‌الملل برای نمایش «هم هوایی»، بعد از گرفتن تندیس جشنواره تئاتر فجر، در سخنانی گفت: «از مهین صدری، نویسنده نمایشنامه و افسانه ماهیانکارگردان اثر قدردانی می‌کنم که باعث شدند ما بتوانیم این نقش را ایفا کنیم.»

اما صحبت‌های سیدمحمد مساوات، کارگردان نمایش «خانه واده» که به خاطر این اثر، جایزه کارگردانی مسابقه بین‌الملل را دریافت کرد، بسیار متفاوت بود.

او بعد از دریافت جایزه گفت: «بعد از اجرای این نمایش در جشنواره، تعدادی از افراد، من را به کپی برداری از یک فیلم ضعیف در تولید این نمایش متهم کردند که اهدای این جایزه از سوی هیئت داوران، رد تهمت‌های آنان بود. در واقع این جایزه به سه نفر تعلق دارد؛ اشکان خیل نژاد، جابر رمضانی و محمد مساوات.»

بعد از سخنان محمد مساوات، مسعود رایگان که برای اهدای جوایز مسابقه بین‌الملل در صحنه حضور داشت، ضمن تقدیر از این کارگردان و گروه اجرایی‌اش، بیان کرد: «من مساوات را برای نخستین بار است که از نزدیک می‌بینم و به او دست مریزاد می‌گویم و تقدیر ویژه‌ای را از سوی هیئت داوران از او و گروهش دارم.»

در این مراسم هنرمندانی چون مسعود فروتن، بهرام ریحانی، رویا تیموریان، لادن مستوفی، سعید راد، علی فروتن، بهروز بقایی، مسعود دلخواه، سهراب سلیمی، محسن قصابیان، هادی مرزبان، حسین کیایی، دکتر محمدرضا خاکی، مسعود رایگان، دکتر قطب الدین صادقی، اسماعیل خلج، الهام پاوه نژاد، حسین مسافر آستانه، فرزانه کابلی، بابک حمیدیان و ... حاضر بودند که البته حضور فریماه فرجامی، بازیگر شناخته شده سینما که پس از سال‌ها دوری از فعالیت‌های هنری، دوباره به صحنه آمد و در اهدای جوایز حضور داشت، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا 12 بهمن ماه به دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار شد.


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=399