گروه تئاتر جوان

۰۸.۰۸.۱۳۹۰ - مصاحبه اختصاصی شبکه میبدما با سرپرست گروه تئاتر جوان میبد

  • به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی (ع)، نمایش سوگ یتیمان تحت عنوان ستاد برگزاری هفتمین سوگواره ی یتیمان حضرت علی (ع) اجرا خواهد شد. این مراسم از روز جمعه 28 تا یکشنبه 30 مرداد ماه در سالن اداره ی ارشاد شهرستان میبد برگزار خواهد شد. به همین بهانه اجرای این مراسم در روزهای آتی، مصاحبه ی کوتاهی را با محمد جواد آقایی میبدی ، سرپرست گروه تئاتر جوان شهرستان میبد انجام داده ایم که توجه شما را به آن جلب می کنیم...

 میبدما: با سلام؛ لطفا خود را معرفی کنید و کارنامه هنریتان را برشمرید:

به نام خدا. محمد جواد آقایی میبدی هستم . از سال 72 کار بازیگری و از سال 75 کارگردانی را شروع کرده ام. مقام اول و دوم بازیگری و مقام اول و دوم کارگردانی در جشنواره ی جهاد ، کارگردانی نمایش عاشوراییان در جشنواره ی ایثار ، کارگردانی نمایش خاطرات جنگ در یازدهمین جشنواره ی ارشاد ، بازیگری نقش آرش در سیزدهین جشنواره ی ارشاد ، هفت سال کارگردانی نمایش سوگ یتیمان از فعالیت ها و افتخارات اینجانب در عرصه ی هنر می باشد. همچنین ریاست انجمن نمایش شهرستان میبد به مدت 5 سال ، مسئولیت کارگروه هنری شهرستان ، مشاور فرهنگی فرماندار و عضویت کمیته ی جوانان شهرستان را عهده دار بوده ام. 

 

میبدما: تأسیس گروه در چه سالی بوده است ؟



گروه تئاتر جوان شهرستان میبد در سال 1377 همزمان با میلاد حضرت علی اکبر (ع) تأسیس گردید.

 

میبدما: چه بخش هایی در گروه فعالیت دارند؟

گروه شامل بخش های آموزش حرفه ای تئاتر ( کمدی ، طنز ، اجتماعی و ... ) ، تئاتر کودک و نوجوان ، تعزیه و آموزش هنر تعزیه ، بخش نمایش ملی و آیینی و سنتی و ساخت تله تئاتر می باشد. همچنین گروه تعزیه خوانی شاهزاده علی اکبر (جوان) نیز زیر نظر گروه تئاتر جوان در حال فعالیت در عرصه ی تعزیه ی سنتی شهرستان میبد است .

 

میبدما: از ابتدا تا به حال چند نفر در گروه فعالیت کرده اند ؟

از سال 77 تا کنون حدود 480 نفر بازیگر با گروه فعالیت داشته اند و هم اکنون نیز 50 نفر عضو فعال دارد و 30 نفر به طور پاره وقت و در مواقع نیاز در گروه به فعالیت مشغول اند . همچنین در گروه سنی کودک نیز حدود 20 نفر فعال اند.

 

میبدما: تاکنون چند اجرا در سطح شهرستان و استان داشته اید؟

گروه تئاتر جوان تا امروز بیش از 35 اجرا در شهرستان و 5 اجرا در استان داشته است .

 

میبدما: آیا گروه تاکنون در جشنواره ای شرکت داشته و یا مقامی به دست آورده است ؟

بله .شرکت در سه مرحله از جشنواره های جهاد و کسب مقام اول کارگردانی، بازیگری، نویسندگی، طراحی صحنه و غیره ، شرکت در جشنواره ی ارشاد و کسب مقام برتر بازیگری زن و تقدیر از اجرای تعزیه ی سنتی میبد از افتخارات گروه تئاتر جوان می باشد .

 

میبدما: سوگ یتیمان حضرت علی (ع) از چه سالی آغاز شد ؟

از سال 1384 این برنامه هرساله به طور مستمر تولید شده است ؛ ولی در سالهای 78 و 79 نیز به اجرا درآمده بود . امسال نیز این مراسم تحت عنوان ستاد برگزاری هفتمین سوگواره ی یتیمان حضرت علی (ع) برگزار خواهد شد .

 

میبدما: هدف نهایی گروه چیست ؟

همه ی تلاش و زحمات هنرمندان گروه تئاتر جوان شهرستان میبد ، ایجاد بستر مناسب و فرهنگ ساز برای ارتقای سطح بینش مردم خوب و همشهریان عزیز می باشد . لذا خواستار ارتقای سطح فرهنگ و معرفت و شناخت نسبت به این هنر فرهنگ ساز هستیم تا آنچه را که خود مردم خواستارند ، تولید کنیم و در اختیارشان بگذاریم. امیدواریم بتوانیم روزی در این فرهنگ برای مردم خود افتخاری باشیم.

 

میبدما: به نظر شما چگونه شرایط فعلی هنر تئاتر بهتر خواهد شد ؟

توجه مسئولین به تئاتر به عنوان یک هنر فرهنگ ساز کافی است تا مردم را به این هنر جلب کند . فعلأ هیچ حمایت خوبی از هنر نمی شود و مسئولین اغلب به حواشی بی اهمیت می پردازند که اثری در فرهنگ مردم ندارد .

 

میبدما: میزان همکاری اداره ارشاد شهرستان با شما چگونه است ؟

بد نیست ولی طبق وظایفی که به عهده ی ارشاد است ، اصلأ مناسب نیست . حتی گاهی از طرف برخی از کارمندان این ارگان که دوست ندارند کسی پیشرفت کند ، سنگ اندازی هایی صورت می گیرد که مانع از پیشرفت دیگران می شود.

 

میبدما: سوگ یتیمان امسال در چه روزهایی برگزار خواهد شد؟

امسال گروه با هدف بهتر برگزار شدن هفتمین سوگواره ی یتیمان حضرت علی (ع) ، نمایش را از جمعه 28 لغایت یکشنبه 30 مرداد ماه به مدت سه روز در سالن ارشاد برگزار خواهد کرد که طبق روال هر ساله، در شب پایانی سفره ی میزبانی ضیافت افطار نیز گسترده خواهد شد .

 

میبدما: سخن آخرتان چیست؟

در اینجا بر خود لازم می دانم تشکر ویژه ای داشته باشم از حضرت آیت الله اعرافی به خاطر حمایت ها و تشویق های ایشان که باعث استمرار یافتن این حرکت شد. همچنین از جناب آقای سید حسین اسعدی، رئیس سابق اداره ی ارشاد نیز تشکر می کنم. زیرا اگر ایشان نبودند، این حرکت در همان سال های اول به سرانجام می رسید. از همه ی این دوستان تشکر ویژه دارم.

 

میبدما: با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید...

متشکر و ممنون. خدانگهدار .



نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=4