گروه تئاتر جوان

۲۸.۰۶.۱۳۹۴ - اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان یزد بدون هیچ اجرایی برگزار شد ...

به نقل از سایت انجمن نمایش: با نشستی که روز پنج شنبه 26 شهریور 94 در اتاق گفت و گوی اداره کل فرهنگ وارشاد برگزارشد، شماری از هنرمندان تئاتربه همراه رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان، معاون فرهنگی و هنری مدیرکل و نیز چند نفر از کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد، پیرامون برگزار شدن یا نشدن جشنواره بیست و پنجم تئاتر استان یزد، به گفت و گو نشستند...


در این نشست که به خواست انجمن نمایش و دعوت اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شد؛ حسن مفیدی، هادی ورشویی، فهیمه سهیلی، فاطمه توانگر، محمد جبای، سعید شهریار، محمد رضا ابوالحسنی، صادق نصیری، علی شکاری، محمود دهقان هراتی، رضا امیرخانی و علیرضا خورشیدنام حضور داشتند.

در آغاز نشست رییس انجمن نمایش یزد با اشاره به اینکه هرچند از همان روزی که مسئولیت انجمن را پذیرفتیم می دانستیم که با توجه به کمبود وقت، و نبود بودجه نمی توانیم جشنواره شایسته ای برگزار کنیم ولی با این حال، بیشتر وقت و تمرکز خود را روی برگزاری جشنواره با حضور نمایش هایی با کیفیت گذاشتیم.

محمود دهقان هراتی افزود: به تازگی هم جناب مدیرکل با گفت وگویی که با رییس مرکز هنرهای نمایشی داشتند، مجوز برگزاری جشنواره در 25 آبان را گرفته اند، ولی رییس مرکز با این شرط پذیرفته که جشنواره ما غیر رقابتی برگزار شود و ما بپذیریم که خروجی برای شرکت در فجر نداشته باشیم.

دهقان گفت: برای همین از جناب مدیرکل خواستیم تا در نشستی با حضور تعدادی از هنرمندان تئاتر، پیرامون این مسئله تصمیم گیری کنیم که ایشان هم پذیرفتند؛ البته تعداد بیتشری از دوستان تئاتری دعوت بودند که هرکدام به دلیلی به این نشست نیامده اند.

رییس انجمن در پایان گفت: بنده بعنوان یک شخص و یک رای با برگزار نشدن جشنواره موافق هستم، چون بنا به گفته دوستان شورای بازبینی جشنواره، کیفیت دو سه نمایشی که تاکنون دیده اند، برای شرکت در جشنواره مناسب نبوده و گمان می کنم بتوان با بودجه برگزاری جشنواره کارهای بهتر، ریشه ای تر و ارزشمندتری انجام داد.

سپس محمد رضا ابوالحسنی به بیان دیدگاهش پرداخت و گفت: من با برگزار نشدن جشنواره موافق هستم.

رییس پیشین انجمن افزود: حتی در دوره های گذشته و در زمان مدیریت آقایان "عالیشوندی" و"عبدالحسینی" نیز قول و قرارهایی برای برگزار نشدن جشنواره گذاشته می شد ولی در روزهای آخر "وتو" می شد.

محمدرضا ابوالحسنی درپایان گفت: ما در بین خودمان نیروهای خوب و ارزشمندی داریم که می توانیم از تجربه و دانش آن ها در امر آموزش بهره ببریم ولی قدرشان را نمی دانیم.

 

محمدجباری سومین نفری بود که در این زمینه سخن گفت.

پیشکسوت تئاتر یزد گفت: در طول سال ها من با برگزاری جشنواره ها مخالف بوده ام، اصلا جشنواره ها چه دردی را دوا کرده اند؟... تا کنون جشنواره ها هیچ بازدهی نداشته اند؛ بنابراین اگر جشنواره برگزار نشود، آن را به فال نیک می گیرم.

چهارمین نفر رضا امیرخانی بود.

این منتقد تئاتر گفت: من ابتدا با برگزاری جشنواره موافق بودم، اما با توجه به صحبت های آقای دهقان و اما و اگرهایی که وجود دارد، بهتر است جشنواره برگزار نشود.

امیرخانی افزود: من پیشنهاد می کنم بودجه ای به میزان 2 تا 3 میلیون تومان را صرف آسیب شناسی تئاتر کنیم؛ چون به گمان من تکلیف تئاتر یزد با خودش روشن نیست!... باید تئاتر خودمان را واکاوی کنیم سپس با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای برگزاری جشنواره در سال آینده، آماده شویم.

سعید شهریار بعنوان پنجمین نفر به ایراد سخن پرداخت.

شهریار مشکل تئاتر یزد و حتی کشور را تنها و تنها کمبود بودجه و پول نمی دانست!

وی با بیان این که من هم موافق هستم که جشنواره برگزار نشود تا این تب و هیجان کاذب جشنواره از بین برود؛ افزود: اگر هم قرار است پولی برای تئاتر در نظر گرفته شود، این پول باید در یک پروسه و بصورت غیر مستقیم به گروه ها تزریق شود.

سعید شهریارگفت: پیشنهاد من این است که بجای جشنواره یک همایش آموزشی تئاتر با حضور همه گروه های نمایشی که نمایش هایشان به اجرای عموم گذاشته شده برگزار شود، سپس با دعوت از سه استاد توانمند و کارا در زمینه های کارگردانی، بازیگری و نویسندگی، تحلیل و بررسی نمایش ها انجام شود؛ با این روش ما یک دوره آموزشی چند روزه نیز خواهیم داشت.

ششمین نفری که دیدگاه خود را بیان کرد فهیمه سهیلی راد بود.

وی با بیان این که من هم قبول دارم که تزریق پول به تنهایی نمی تواند برای تئاتر کمک کننده و سودمند باشد، افزود: چگونگی آموزش مهم است و دیگر اینکه سطح دانش و توانایی افراد شرکت کننده در یک کارگاه آموزشی، سنجیده و در نظر گرفته شود.

سهیلی راد گفت: در همایش آموزشی باید چگونگی به روی صحنه آمدن یک کار بررسی شود و پایان دوره باید به تولید یک اثر نمایشی و شناخت نیروهای با استعداد بیانجامد.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد افزود: البته باید حواسمان به این باشد که گذراندن این دوره ها نمی تواند موزی برای کارگردانی یا بازیگری کسی شود که آن دوره را گذرانده.

فهیمه سهیلی راد در پایان سخنانش با بیان اینکه با برگزار نشدن جشنواره موافق است، گفت: متاسفانه به تازگی با نمایش هایی روبرو شده ام که به شدت از لحاظ متن و کارگردانی، مشکل داشتند و ضعیف بودند و این پرسش برایم پیش آمده که چگونه مجوز متن و اجرا گرفته اند!

علی شکاری هفتمین نفر بود.

وی با بیان اینکه من هم با برگزار نشدن جشنواره موافق هستم افزود: به شرط اینکه کارگاه های آموزشی زمینه تولید یک اثر نمایشی را فراهم کند.

کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد گفت: به نظر من کارگاه های آموزشی باید دائمی باشد، چون برگزاری هرازچندگاهی و با فاصله این کارگاه هامی تواند به پویایی و حیات گروه های نمایشی ضربه بزند.

هشتمین نفری که در این نشست دیدگاه خود را بیان کرد، حسن مفیدی بود.

وی سخنش را با افسوس از شکسته شدن حرمت ها آغاز کرد و گفت: من از دهه 60 با بسیاری از دوستان تئاتری آشنا و هم صحبت بوده ام، ولی امروزه  می بینم بسیاری از دوستان جوان تئاتری که شاید در یکی دو جشنواره جایزه و رتبه ای بدست آورده، حرمت بزرگترهای خود را نگه نمی دارند.

مفیدی افزود: شاید آن ها نمی دانند بزرگترهای این هنر، سال ها پیش – هنگامی که همین جوان هنوز راهی دبستان هم نشده بودند- با امکانات کم و کمبودهای بسیار –مانند نور نامناسب تالار هنر- چگونه و با چه عشقی تئاتر کار می کردند و چراغ این هنر را روشن نگه داشتند تا امروز به دست آن ها برسد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد گفت: گاهی می شنوم که بعضی از این جوان ها می گویند که بزرگترها، میدان و  اجازه کار به آن ها نمی دهند؛ در پاسخشان باید گفت که "با خودت سواد بیاور، هنر هم بیاور و کارت را اجرا کن"

حسن مفیدی در پایان گفت: من به این نشست آمدم تا این را بگویم که اگر می خواهید تئاترتان بماند و رشد کند، باید به بزرگان خود احترام بگذارید و جلوی پایشان به احترام بایستید.

نفر نهمی که سخن گفت، هادی ورشویی  بود.

وی با بیان اینکه ای کاش همه ما با یک برنامه ی پیشنهادی که جایگزین جشنواره بشود، به این نشست آمده بودیم گفت:

من هم با برگزار نشدن جشنواره موافق هستم ولی باید نگاهمان به مقوله آموزش هم تغییر کند، چون به گمان من باید بجای برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی، فضای آموزشی ایجاد کنیم؛ در این صورت کارگاه های آموزشی متعددی در دل فضای آموزشی ایجاد می شود.

هادی ورشویی افزود: باید بپذیریم که در هیچ کجای دنیا، یک کار نمایشی فاخر، به تنهایی تاثیرگذار نبوده، پس ما باید فضای فاخر و برخوردهای فاخر را فراگیر کنیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان در پایان گفت: ما در اداره شهرستان بنا داریم تا هفته های گوناگون فرهنگی و هنری را در سطح شهر برگزار کنیم؛ هفته تئاتر نیز یکی از این هفته هاست که قرار است در آن هفته همه پتانسیل فرهنگی و هنری شهر یزد، حتی اخبار و گزارش های مطبوعات نیز با محوریت تئاتر باشد که امیدواریم این حرکت بتواند به سود تئاتر باشد.

علیرضا خورشیدنام آخرین و دهمین نفر بود.

وی ضمن جمع بندی نکات مهم سخنان حاضرین،  گفت: من هم با برگزار نشدن جشنواره موافق هستم و امیدوارم دوستان حاضر در نشست و دیگر دوستانی که موافق این طرح هستند، به هر صورتی که می توانند به انجمن کمک کند تا برنامه جایگزین خوب و ارزشمندی بجای جشنواره، برگزار کنیم.

به این ترتیب مشخص شد که بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان یزد، برگزار نخواهد شد مگر این که رویداد دیگر پیش بیاید!

گفتنی است برای این نشست شمار زیادی از دوستان تئاتری دعوت شده بودند که هر کدام به دلایل موجه – در سفر بودن- و یا غیر موجه، به نشست نیامدند!

نام تعدادی از دوستانی که دعوت شده بودند و نیامدند، و یا نتوانستند بیایند را بخوانید:

علی مزیدی- سید مرتضی موسوی- امیر صاحب جلال- حیدرنیک آیین- محمدتقی احتیاط- محمد محمد سیفی- مهدی زبجدی- سیدرسول شجاعی- هادی نادریپور- ابوالفضل میروکیلی از مهریز- سیدحسین پیغمبری- حامد مهریزی زاده- عباس ملازینلی- احمد ندافی


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=432