جستجو
|
تاریخ: ۱۹.۱۰.۱۳۹۰
ماژول:
موضوع: خیر
نخستین نمایش سیار ایرانی با عنوان "آوار"، عصر دوشنبه 19 دیماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل تئاتر شهر اجرا میشود.
مراسم افتتاحیه نمایش "آوار" نوشته عیسی ثاقببخشایش با طراحی و کارگردانی محمد مهدی رهنما بر روی کامیون ساعت 16 روز 19 دیماه جاری با حضور دکتر حمید شاهآبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی شهنی دشتگلی، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از مسوولان و هنرمندان تئاتر در مقابل تئاتر شهر برگزار میشود. براساس این گزارش، این نمایش با هدف ترویج تئاتر برای همه و برای عموم مخاطبان در نقاط مختلف شهر اجرا میشود. سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی ضمن بیان این مطلب درخصوص اجرای نمایش به شیوه سیار گفت: «ایده و طرح اجرای نمایشهای سیار که مورد توجه جناب آقای دکتر شاهآبادی معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و از سوی ایشان نیز مطرح شده، به حدود هشت ماه قبل برمیگردد و براساس این که نمایشهای سیار گروههای مختلف بتوانند در نقاط مختلفی از شهر با امکانات نوری و سیستم صوتی به صورت سیار به صحنه بروند، سعی کردیم امکاناتی فراهم کنیم تا هر نوع مخاطبی بتواند از این نوع نمایشها بهرهمند شود.» دشتگلی در ادامه یادآور شد: «بر این اساس چنین نمایشهایی با تهیهکنندگی اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در دست تولید است و اولین نمایش از این نوع نمایشها که محصول اداره کل هنرهای نمایشی است بر روی کامیونی به طول 8 متر و عرض 4 متر و در مجموع در صحنهای که 28 متر مربع است، توسط گروه هنری میثم به سرپرستی محمدمهدی رهنما اجرا میشود.» وی گفت: «امکانات این کامیون که در حد یک سن تئاتر است، با سیستم نوری و صوتی نسبتاً مناسبی طراحی و پیشبینی شده و شامل پشت صحنه، اتاق گریم و لباس به مساحت 12 متر، مجهز به دوربین مدار بسته، میکرفونهای بیسیم و یک تلویزیون 150 اینچی است.» دشتگلی همچنین گفت: «ویژگی این نمایش این است که به وسیله این کامیون میتوان به راحتی نمایشهایی را در هر نقطهای از شهر همچون میدانگاهها و پارکهای عمومی اجرا کرد و گروه اجرایی در چنین جاهایی مستقر شوند و نمایشهایی را که از قبل تمرین و تهیه شده برای عموم مخاطبان به اجرا درآورند.» سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با بیان این مطلب که طراحی این کامیون توسط آقای حقیق انجام شده، در بخش دیگر از سخنانش افزود: «قصد داریم در آیندهای نزدیک به تعداد استانهای کشور چنین نمایشهایی را تولید کرده و در سراسر استان به اجرا درآوریم.» دشتگلی در پایان گفت: «نمایش "آوار" قرار است از 19 دیماه به مدت 20 شب تا پایان ماه صفر بر روی این کامیون در 20 نقطه شهر تهران به اجرا درآید.» محمدمهدی رهنما که طراحی، کارگردانی و مجری طرح این نمایش را برعهده دارد نیز درباره اجرای نمایش سیار "آوار" گفت: «از آنجا که مدتی است طراحی امکانات اجرایی این نمایش را در گروه هنری میثم دنبال میکنیم، سعی کردیم امکانات خوبی را در این کامیون فراهم کنیم که متناسب با امکانات سالن باشد. ضمن آنکه خود کامیون که در حدود 28 متر مربع است، از چهار طرف باز میشود و تمامی امکانات صحنهای آن به صورت هیدرولیکی عمل میکند. امکانات این کامیون برای اجرای نمایشهای سیار طوری طراحی شده که میتواند صحنه نمایش در عرض 4 دقیقه از 4 طرف آن باز شود و در مدت 6 دقیقه همه وسایل آن جمعآوری شده و آماده حرکت به نقطه دیگری از شهر شود.» کارگردان این نمایش سیار در ادامه گفت: «نمایش آوار که تلفیقی از نمایش و نقالی است با نام اصلی نماخوانی خطبه زینبیه با نماخوانی (بازیگری) محسن تقیزاده، علیاکبر حاجیشمس، سیدحامد مشکاتی، عیسی ثاقببخشایش و مهدی مهدیرهنما اجرا میشود و محمد رحیمی کارگردان تلویزیونی، محسن تقیزاده کارگردان هنری و محمدمهدی رهنما کارگردان مستند آن است.» سایر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار اول تهیهکننده و کارگردان: سعید حضرتی، خواننده: هادی سادات، نقاش: فرهاد رحمتی، تهیهکننده گروه هنری میثم: مهدی رهنما.
|
|
|
تاریخ: ۱۴.۱۰.۱۳۹۰
ماژول:
موضوع: خیر
در طول تاریخ هر ملت و فرهنگی به مثابه زبان ابزار و گستره ارتباطی مشخصی برای بیان دیدگاه ها و نظرات اش نسبت به هستی و جهان داشته است. در واقع هر ملت فرم و قالب بیانی خاص خود را برای بیان محتوا و دیدگاهش انتخاب کرده و به تدریج این ابزار و فرم بیانی را به دیگر ملت ها نیز عرضه کرده است.
اشراق ایرانی و تئاتر جهانی
در طول تاریخ هر ملت و فرهنگی به مثابه زبان ابزار و گستره ارتباطی مشخصی برای بیان دیدگاه ها و نظرات اش نسبت به هستی و جهان داشته است. در واقع هر ملت فرم و قالب بیانی خاص خود را برای بیان محتوا و دیدگاهش انتخاب کرده و به تدریج این ابزار و فرم بیانی را به دیگر ملت ها نیز عرضه کرده است.
مهدی نصیری: اما یک مسئله مهم در مورد این شکل بیان آن است که فرهنگ ها بر اساس محتوا و تفکر غالب آنها بهترین فرم را برای انتقال و ارتباط اندیشه هایشان انتخاب کرده اند. یونانی ها تئاتر و جهان آئین ها و اساطیر را با اشیل، سوفوکل و اوری پید برای بیان دنیایشان انتخاب کرده اند و این فرم و قالب زیبای هنری را به جهان عرضه داشته اند. رومی ها علاوه بر نمایش که هدیه یونانی ها به آنهاست هنرهای پلاستیک، معماری و نقاشی را برای عرضه دنیایشان به جهان انتخاب کرده اند. آلمان های خردورز و دنیای منظم شان با خردورزی فلسفی شان به جهان معرفی شدند و دیدگاه های هستی شناسانه شان با کانت و دیگر فلاسفه مهم این ملت به جهان عرضه شد، فرانسوی ها که نزدیک به ایتالیا و آلمان بودند، بعدها ترکیبی از هنرهای دیداری و دیدگاهی را در سینمایشان به تکامل می رساندند و به عنوان یک ابزار مهم در اختیار بیان نظریاتشان قرار دادند. ابزار بیان ما ایرانی ها نیز در طول تاریخ شعر بوده است. مظهر تجلی و نمود دیدگاه و تفکر شرقی را به درستی می توان در اشعار شاعرانی چون حافظ، سعدی، رودکی، فردوسی، خیام، عطار و ... جستجو کرد و جالب تر آنکه گونه ها و اشکال دیگری چون فلسفه، حکمت و هنر نیز از دل همین اشعار خودنمایی کرده اند . چه چیز مهمتر ازاینکه هنرمندانی چون "پیتربروک" در دنیای خالی از معنای غرب با اینکه سال های سال است تمام ابزارهای نمایش و تئاتر را در اختیار دارند در جستجوی معنا به سراغ اثر فاخر و بزرگی چون منطق الطیر عطار نیشابوری می آیند داستان شرقی و حکمی سفر مرغان را برای محتوا و داستان اثرشان انتخاب می کنند. در حوزه ادبیات تطبیقی بسیاری از اشعار و داستان های شعری ایرانی با داستان ها، نمایش ها و افسانه های غربی مطابقت دارند و بسیاری از این منظومه های شعری هم جهان غرب را شگفت زده کرده اند و مورد توجه آنها قرار گرفته اند. اما در این میان و عرصه هنرهای نمایشی شاهنامه فردوسی توسی و منطق الطیر عطار نیشابوری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند. صرفنظر از برداشت ها ، اقتباس ها و اجراهای نمایشی زیادی که در ایران و خارج از ایران از منطق الطیر صورت گرفته ، یکی از مهمترین اقتباس ها به نمایش کارگردان بزرگ قرن حاضر که میراث دار بزرگانی چون استانیسلاوسکی، گروتفسکی، میرهولد و دیگران است، بر می گردد. حدود سه دهه اخیر پیتربروک در ادامه همه کاوش های هستی شناسانه اش گروه بازیگران خود را به دنبال آشناکردن با ملیت های متفاوت در پاریس گرد هم می آورد در اوج شهرت، تئاتر تجاری و برخوردار از حمایت های مالی را کنار می گذارد تا نیروی خود را بر یک برنامه منظم پژوهشی متمرکز سازد. پیتربروک در اوایل دهه هفتاد میلادی به دستیاری تدهیوز، شاعر انگلیسی، یک زبان تازه به نام اورگاست به وجود می آورد و نمایشنامه ای به همین نام را می آفریند که بازیگرانش آن را در سال 1971 در ایران اجرا می کنند. این اثر برای بسیاری از کسانی که نمایش را در ایران دیدند مثل "آندروپورتر" منتقد موسیقی تجربه ای فراموش ناشدنی بود:"تماشاگری که عمیقا وارد به عالم اورگاست می شد، از آزمون آتش می گذشت و دیگر هرگز نمی توانست همان آدم برفی بماند. در همان زمان ایروینگ وار دل در روزنامه تایمز، نوشت که این اثر آغاز چیزی است که نه تنها برای بروک تازه است بلکه در تاریخ تئاتر دنیا نیز همتا ندارد: آفرینش شکلی از تئاتر که قابل فهم برای هر گونه آدم روی زمین است." 1 اما بروک که تازه با دنیای شعر و ارتباط میان شعر و نمایش آشنا شده ، از این نتیجه زیاد هم خشنود نیست و هنوز احساس می کند که به زبانی جهانشمول و همه فهم دست پیدا نکرده است. او به دنبال تئاتری است که جدی و شوخی و معنویت و جسمیت را همزمان شامل شود و مورد پسند خاص و عام نیز قرار بگیرد؛ "و بدینسان بود که پیتر بروک به منطق الطیر- شاهکار قرن دوازدهم (ششم هجری)، اثر فریدالدین عطار نیشابوری روی آورد تا تئاتری بیافریند که هر کجا به اجرا در آید و برای همه از خاص و عام قابل فهم باشد."2 این منظومه شاعرانه با محتوایی کاملا ایرانی و شرقی روایت می کند که چگونه پرندگان شناخته و ناشناخته جهان گردهم می آیند تا درباره چگونگی سفر برای یافتن سیمرغ با هم گفتگو کنند و عاقبت سفرشان را برای یافتن کاملترین پرنده آغاز می کنند و به جایگاه سیمرغ می رسند در آنجا تواناترین ها و داناترین ها و رهروترین ها هستند که به منزل سیمرغ می رسند و خودشان را که سی پرنده (مرغ) هستند می یابند و به وحدت با یکدیگر می رسند.
"چون نگه کردند این سی مرغ زرد بی شک این سی مرغ آن سیمرغ بود در تحیر جمله سرگردان شدند باز از نوعی دگر حیران شدند خویش را دیدند سیمرغ تمام بود خود سیمرغ سی مرغ مدام"3 سفر مرغان به دنبال سیمرغ و تحیر و سرگردانی آنها در این وادی بر خاسته از تفکر و عرفان ناب و خاص ایرانی است که در هزار توی معنویت انسان طی طریق می کند و با راسیونالیسم و خردورزی غربی سرتاپا در تضاد و تفاوت است. در عین حال عطار این تفکر شرقی را در ساختار روایی خاص ایرانی نیز روایت می کند تا تابع اصول و قواعد خود است و این قواعد را به کمال ودرستی رعایت می کند. عطار در پیشگفتار کتاب خود نوشته است:
"هرک این را خواند مددکار شد و آنک این دریافت برخوردار شد اهل صورت غرق گفتار من اند اهل معنی مرد اسرار من اند این کتاب آرایش است ایام را خاص را داده نصیب و عام را " جان هایلپرین، در ابزرور یازدهم ماه می 1980 می نویسد: "اجرای پیتربروک از منطق الطیر، که اخیرا در نیویورک گشایش یافته است تا نقد نوشته ها را به هذیان گویی تبدیل کند، از نخستین تجربیات بروک به هنگامی بود که مرکز بین المللی پژوهش تئاتری پاریس را در ده سال پیش به وجود آورد. پس به یک معنا، اجرای این افسانه صوفیانه ده سال طول کشیده است تا کامل شود و ارزشش را داشته است. نمایش منطق الطیر آن چیزی را که کتاب کوشیده است طی سالیان به دست آورد- به جوشش در می آورد و به طرز شگفت انگیزی روشنی می دهد."5 بدینسان تفکر شرقی نه تنها ابزار و ساختار غربی را به تحرک و جوشش وامی دارد بلکه زبان وقالب بیانی شعر عطار باعث می شودکه هنرمندی چون پیتربروک که دوران خود یگانه هنرمند پیشرو هنر تئاتر جهان است در پروسه تولید هنری محتوا، شیوه و مولفه های ساختار عطار نیشابوری را نیز برای رسیدن به نتیجه مطلوب برگزیند. "پیتر بروک در سال 1972 با گروهی از بازیگرانش (از جمله کسانی که هیچ زبان انگلیسی نمی دانستند) با کاروانی از لندرورها و خدمه شان، یک گروه فیلمبرداری، یک روزنامه نگار گزارشگر و جان هایلپرن (که کتابی درخشان درباره این تجربه به نام منطق الطیر نوشته است) سفری را آغاز کردند که 000/60 دلار خرج برداشت، سه ماه و نیم طول کشید و آنان را به شش کشور برد؛ الجزیره، نیجریه، نبین، توگو و داهومی و مالی . آنان هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای نداشتند اما بروک امیدوار بود نمایشی ویژه بر اساس این اثر عرفانی شاعر ایرانی تدارک ببیند. "6 تدهیوز می گوید که در نژاد بشر نوعی خودآگاه لحنی مشترک وجود دارد، زبانی که متعلق به زیر سطح لحن های معمولی است و در جایی قرار دارد که تفاوت ها بروز می کند. شعر، ابزار بیان ما ایرانی هاست و هم ساختار و هم اندیشه و محتوا را در خود دارد؛ جهان ادبیات بزرگانی چون عطار را همواره درک کرده و به دنبال تحلیل و شناخت فرم و محتوای ارتباط اثر این بزرگان با مخاطبانشان بوده است. اما اصلا خوب نیست اگر بگوییم که ما در این حوزه سال هاست که کوتاهی کرده ایم و از همین روست که در ادبیات داستانی، هنرهای نمایشی ، فلسفه، سینما و دیگر حوزه های فکر و هنری مان به جای رجوع به گنجینه های موجود شیفته ساختار و ابزارهای غربی شده ایم....
منابع: 1.مقدمه ای بر تئاتر- اورلی هولتن – ترجمه محبوبه مهاجر- انتشارات سروش 1384- صفحه 64 2.تئاتر تجربی- جیمز روز- اونز- ترجمه مصطفی اسلامیه- انتشارات سروش 1376- صفحه 228 3.منطق الطیر عطار- دکتر کامل احمدنژاد و دکتر فاطمه صنعتی نیا- نشر زوار 1379- صفحه 112 4.شرح و احوال و نقد و تحلیل آثار عطار- استاد فروزانفر- نشر امیرکبیر- صحفه 48 5.تئاتر ، هویت و نمایش ملی- عباس جوانمرد- نشر قطره 1383- صفحه 119 6.تئاتر تجربی – صفحه 230
|
|
|
تاریخ: ۱۴.۱۰.۱۳۹۰
ماژول:
موضوع: خیر
میکائیل شهرستانی: جشنواره فجر از حضور پیشکسوتان برای آموزش جوانان بهره ببرد جمعه 09 دی 1390 - 12:19 نقش پیشکسوتان تئاتر نباید نادیده گرفته شود بر همین اساس می توان ترتیبی داده شود که گروه های تازه کار جشنواره زیر نظر پیشکسوتان آموزش ببینند و از نظرات و تجربه آنها بهرمند شوند.
میکائیل شهرستانی: جشنواره فجر از حضور پیشکسوتان برای آموزش جوانان بهره ببرد جمعه 09 دی 1390 - 12:19 نقش پیشکسوتان تئاتر نباید نادیده گرفته شود بر همین اساس می توان ترتیبی داده شود که گروه های تازه کار جشنواره زیر نظر پیشکسوتان آموزش ببینند و از نظرات و تجربه آنها بهرمند شوند.
میکائیل شهرستانی از پیشکسوتان تئاتر، با بیان این مطلب به پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره تئاتر فجر، گفت: «تداوم جشنواره تئاتر فجر نیازمند تحول و بازنگری در تعریف این جشنواره است؛ زیرا تعدد جشنواره های تئاتری در سال های اخیر موجب شده است، شاهد اتفاق ویژه ای در جشنواره تئاتر فجر نیز نباشیم. گاهی می بینیم که جشنواره ها مثل موجی می آیند و هنرمندان تئاتری را دچار تن رعشه می کنند. این هنرمندان، صرف برگزیده شدن در این جشنواره ها آنرا به منزله اتمام کار خود می دانند و توقع دارند که از این پس به عنوان هنرمند کامل پذیرفته شوند. این نوع نگرش ها ناخودآگاه بر روند جشنواره تئاتر فجر نیز تاثیر گذاشته است.» شهرستانی تصریح کرد:« تداوم چنین روندی باعث می شود که نقش پیشکسوتان تئاتر در این میان نادیده گرفته شود. باید ترتیبی داده شود که گروه های تازه کار جشنواره بتوانند زیر نظر قدیمی ترها آموزش ببیند تا امیدوار باشیم که جشنواره، گامی رو به جلو برای تئاتر کشور است.» او جشنواره فجر را موظف به ایجاد اتفاق های تئاتری دانست و گفت: «حضور برخی از گروه های غیرحرفه ای اتفاق خاصی در جشنواره ایجاد نمی کند؛ اما وقتی چند گروه حرفه ای در جشنواره حضور یابند، اجراهای آن ها می تواند، اتفاق های بزرگی را در جشنواره رقم بزند و آن را ماندگار کند.» میکائیل شهرستانی در پایان گفت: «عدم حضور پیشکسوت ها در جشنواره فجر در سال های گذشته باعث شده در برخی از دوره ها شاهد این باشیم که جشنواره تئاتر فجر برای جوان ها تنها بستری برای وسوسه است. آن ها وارد جامعه تئاتری می شوند بدون این که زیرساختی برای فعالیت و افزایش دانش آن ها فراهم بوده باشد.» لازم به یادآوری است، سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری با دبیری رحمت امینی برگزار میشود.
|
|
مجموع 13 on 2 در صفحات 10 در هر صفحه
<< ۱ ۲
تصویری از گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس
گروه تئاتر جوان میبد و اختتامیه نمایش سی مرغ ، سیمرغ
(آبان ماه 1391)
تصویری از آخرین روز حضور کوروش زارعی در کارگاه نمایش گروه ( شهریور ماه 1392 )