جستجو
|
تاریخ: ۱۵.۱۱.۱۳۹۱
ماژول:
موضوع: خیر
با حضور مسئولان عالی کشوری مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 23:12 مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر صبح پنجشنبه، 12 بهمن ماه، در تالار وحدت برگزار شد...
به گزارش روابط عمومی سی ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از آغاز سخنان خود اشعاری با مضمون هنر و هنرمند قرائت کرد. وی در ابتدای سخنان خود تئاتر را حسی ترین هنر روزگار و قطعه ای از غم، شادی، درد و رنج آدمیان دانست و افزود: هنرمند برای ارائه این مفهوم تمام وجودش را عرضه کرده و روح کلمات را به روح نمایش تبدیل می کند تا با روح مخاطب درآمیزد.حسینی در ادامه یادآور شد: اگر امروز با پدیده و خیزش اسلامی مواجه هستیم، بی تردید از تلاش هنرمندان دلسوز جهان اسلام در سه دهه گذشته تاثیر گرفته است. هنر آن گاه که از حقیقت سخن می گوید تاثیری نامیرا خواهد داشت و این سده آغاز تعامل فرهنگ ها و رسوایی نیرنگ هاست، البته این تقابل از نگاه نظام سلطه است.وی با بیان اینکه این ملت ها هستند که در مسیر عقلانی و منطقی سرنوشت خود را رقم می زنند، اظهار کرد: اگر غنی ترین رمان های جهان از ادبیات کشورمان وام می گیرد، چرا نباید ادبیات نمایشی به میراث بی قیاس مردان حقیقت جو بیشتر تکیه کند. آمارها نشان می دهد از میان 130 اثر نمایشی در جشنواره 125 اثر زاییده مائده های سرزمینی است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: در آغازین سال دهه چهارم این جشنواره، هنرآفرینان جوان خوش درخشیدند. همچنین استقبال بی نظیر مردم نشان دهنده حضور آثاری موفق است. علاوه بر این، کیفیت برخی آثار در سطح جهانی بود. وی ادامه داد: در این راستا نشان علمی درجه یک فرهنگ و هنر کشور به چند شخصیت گرامی عرصه نمایش که عمری فیض آسمانی و روح ایمانی به سبز کردن خاطر ملت ارزانی داشتند به دست رئیس جمهوری اسلامی ایران، اهداء خواهد شد.در ادامه این مراسم داوود رشیدی از هنرمندان پیش کسوت تئاتر طی سخنانی تئاتر را هنر اندیشه و هنری فاخر دانست و گفت: تئاتر هنری انسان ساز است و به دلیل بالا رفتن آگاهی های عمومی و رشد تحصیلات آکادمیک، مخاطبان جدیدی آمده اند؛ چراکه تئاتر به دلیل زنده بودنش نسبت به سینما و تلویزیون خاص تر است.وی با بیان اینکه بودجه ای که در اختیار تئاتر قرار گرفته بسیار محدود است، تصریح کرد: در حال حاضر نیار به تقویت این بودجه وجود دارد. حدود 150 هزار هنرمند در عرصه تئاتر کشور فعال هستند که نیاز به حمایت بیشتری دارند. بنابراین باید از فعالیت های نمایشی شهرستان ها که بودجه فرهنگیشان از طریق استانداری ها تامین می شود، حمایت بیشتری کرد تا تئاتر در شهرستان ها نیز ارتقاء یابد.رشیدی بودجه تئاتر را نسبت به سینما و تلویزیون ناچیز دانست و افزود: دستمزد هنرمندان تئاتر هیچ گاه جبران زحمات آن ها را نمی کند. ایجاد ردیفی مستقل در بودجه عمومی کشور برای تولید تئاتر فاخر با استانداردهای روز دنیا از مهم ترین مطالبات هنرمندان تئاتر است؛ بنابراین از مسئولان می خواهیم که به دیدن تئاتر بروند تا از نزدیک با اثرات مثبت تئاتر آشنا شده و برای حل مشکلات و کمبودهای آن اقدام کنند. بنابراین با احترام از رئیس جمهور می خواهیم تا این قدم را برداشته و به تئاتر رونق بیشتری بدهند.در ادامه کلیپی از فعالیت های ژاله علو، عزت الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و داوود رشیدی پخش شد.سپس حاجی خانی مدیر کل امور مدیران ارشد و اهدای نشانهای دولتی، طی سخنانی گفت: هیئت مدیران به منظور تجلیل از هنرمندان پیش کسوت ایرانی به پنج تن از نقش آفرینان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که بیش از نیم قرن فعالیت مستمر و موثر داشته اند و خالق آثار ارزشمندی بوده اند از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران نشان درجه یک فرهنگ و هنر اعطاء می کند.وی در ادامه بیوگرافی محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی را قرائت کرده و خاطرنشان کرد: ژاله علو، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی به دلیل کسالت نتوانستند در این مراسم حضور یابند.سپس محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، اسفندیار رحیم مشائی، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و داریوش ارجمند برای اعطای نشان داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز روی صحنه حاضر شدند.محمدعلی کشاورز، هنرمند پیش کسوت تئاتر طی سخنانی ضمن قدردانی از مردم ایران اظهار کرد: من از بین مردم آمده ام و ما همه چیزمان باید در راه سرزمین عزیزمان باشد، رئیس جمهور نیز برای آبادانی این کشور بسیار تلاش کرده اند. زنده بودن و سلامتی را برای تمام مردم ایران و رئیس جمهور آرزومندم.در ادامه، جوایز بخش مسابقه بینالملل اهدا شد.با پخش تصاویری از ثریا شیرزادی - هنرمند پیشکسوت حوزه تئاتر در کرمانشاه، - بهروز بقایی - بازیگر تئاتر - و محمود استادمحمد - نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر ایران- از این سه هنرمند تقدیر شد. در ادامه کلیپی از زنده یاد حمید سمندریان، پدر تئاتر ایران، با صدای مرحوم خسرو شکیبایی برای حاضران پخش شد و بدین ترتیب از این دو هنرمند در این مراسم یاد شد.در پایان نیز از مدیران ارشاد استان هایی که جشنواره مناطق را در استان های کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان و منطقه آزاد چابهار برگزار کرده بودند، تقدیر شد.
گفتنی است، مسئولان تئاتر کشور و همچنین جمع زیادی از هنرمندان تئاتر در این مراسم حضور داشتند.
ارسال شده توسط: مدیرسایت
|
|
|
تاریخ: ۱۶.۰۸.۱۳۹۱
ماژول:
موضوع: خیر
مصطفی محمودی را بهتر بشناسیم ...
مصطفی محمودی تاریخ و محل تولد: 1350 شیراز تخصص: روزنامهنگار، منتقد، مشاور امور فرهنگی هنری و ارتباطات رسانهای تحصیلات: مهندسی صنایع چوب و سلولز از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس؛ 1374، مدرک عالی روابط عمومی از انجمن بینالمللی روابط عمومی ؛ 1376
اجراها:
نگارش نقد نمایش"دوگ" نوشته"محمد لطفی" به کارگردانی"محمد مظفری"؛ تهران، تالار مهر حوزه هنری؛ 1386 ، تهران، نشریه روزانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ماه، شماره 6؛ 1381 نگارش نقد نمایش"شبی از شبهای یلدا" به کارگردانی"جلال سلامتی اوزینه"؛ تهران، تالار مهر حوزه هنری 1386؛ تهران، نشریه روزانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ماه؛ شماره 5؛ 1386 نگارش نقد نمایش"راپرتهای یومیه ایام از یاد رفته" نوشته"محمدرضا رهبری" به کارگردانی"احسان جانمی"؛ تهران، تالار اندیشه، 1386؛ تهران، نشریه روزانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ماه، شماره 4؛ 1386 نگارش نقد نمایش"راه کمال" نوشته و کارگردانی"کامل نوروزی"؛ تهران، حوزه هنری، تالار اندیشه؛1386، تهران، نشریه روزانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ماه، شماره 2؛ 1386 نگارش نقد نمایش"بازی نامه فرود" نوشته"امیر دژاکام" به کارگردانی"رهام مخدومی"؛ تهران، حوزه هنری تالار مهر؛ 1386، تهران، نشریه روزانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ماه، شماره 1؛ 1386 نگارش نقد نمایش"پردهها از راه میرسند" نوشته"چارلز دیزنزو" به کارگردانی"هوشمند هنرکار"؛ تهران، تالار اصلی مولوی؛ 1386؛ تهران، مجله نمایش، شماره 98-97 ؛ 1386 نگارش یادداشت و مقاله با عنوان: "حلقههای مفقوده تئاتر مقاومت، کیفیتی که قربانی کمیت شد"؛ تهران، روزنامه مردم سالاری، شماره 1620؛ 1386 نگارش یادداشت با عنوان "شورای انتخاب آثار تالارهای نمایشی؛ از رویا تا واقعیت"؛ تهران، روزنامه بانیفیلم، شماره ، 922؛ 1386 نگارش یادداشت با عنوان "جایگاه کودکان در تئاتر کشور کجاست؟"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1269، 1380 نگارش یادداشت با عنوان "نمایشهای خیابانی را جدی بگیرید"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1268؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"برای اجرای عمومی نمایشهای خارجی چارهاندیشی کنید"؛ تهران، روزنامه آفرینش شماره 1266؛ 1380 نگارش نقد نمایش"آیا تا به حال عاشق بودهای روژانو" نوشته و کارگردانی"چیستا یثربی" ؛ تهران، حوزه هنری، تالار مهر ، 1386؛ تهران، روزنامه مردم سالاری، شماره 1653؛ 1386 نگارش نقد نمایش"طوبی در جنگ" نوشته"محمد ابراهیمیان" به کارگردانی"مسعود دلخواه"؛ تهران، حوزه هنری، تالار مهر ، 1386؛ تهران، روزنامه مردمسالاری، شماره 1640، 1386 نگارش نقد نمایش"جایی دیگر" نوشته و کارگردانی "هادی حجازیفر" ؛ تهران، تالار اصلی مولوی؛ 1384، تهران، نشریه نقد تئاتر، 1384 نگارش نقد نمایش"شیطان با سه شاخ طلایی" نوشته"اف. کی راشد "به کارگردانی"دیتر کومل" از آلمان، تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1384؛ تهران، نشریه نقد تئاتر؛ 1384 نگارش نقد نمایش"خانه فراموشان" نوشته و کارگردانی "طلا معتضدی" ؛ تهران، تالار اصلی مولوی؛ 1384، تهران، نشریه نقد تئاتر؛ 1384 نگارش نقد نمایش"اصحاب کهف" محصول کشور نخجوان؛ تهران، تالار هنر، 1384، تهران، نشریه روزانه نمایش، شماره 4؛ 1384 نگارش نقد نمایش"پنجرهها" نوشته و کارگردانی "فرهاد آئیش" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی، 1384؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 2330، 1384 نگارش نقد نمایش"فنز" نوشته و کارگردانی "محمد رحمانیان" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1384، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 2290؛ 1384 نگارش نقد نمایش"فنز" نوشته و کارگردانی "محمد رحمانیان" ، تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو، 1384؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 126؛ 1384 نگارش نقد نمایش"خانه" نوشته"زهره مجابی" به کارگردانی"سپیده نظریپور"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1384، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 2232؛ 1384 نگارش نقد نمایش"دن کاملیو" به کارگردانی"کوروش نریمانی"؛ تهران، تئاترشهر، 1384؛ تهران، نشریه روزانه بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ 1384 نگارش نقد نمایش"تیاتر اجباری" نوشته و کارگردانی"حسین کیانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1383؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 2108؛ 1383 نگارش نقد نمایش "بی شیر و شکر" نوشته"حمید امجد" به کارگردانی مشترک"مهرداد ضیایی و حمید امجد" تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1383؛ روزنامه آفرینش، شماره 2084؛ 1383 نگارش نقد نمایش"سه خانه کوچک" نوشته"مهدی پوررضائیان" به کارگردانی"مهرداد رایانیمخصوص"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1383؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 2080؛ 1383 نگارش نقد نمایش"رعنا" نوشته " نوشته حمیدرضا آذرنگ"، به کارگردانی "سپیده نظریپور" ؛ تهران- تئاترشهر، تالار سایه؛ 1383، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 2074، 1383 نگارش نقد نمایش"رعنا" نوشته "حمیدرضا آذرنگ" به کارگردانی"سپیده نظریپور"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1383، روزنامه تهران تایمز، شماره 195؛ 1383 نگارش نقد نمایش"گوش کن" نوشته"محمد رضاییراد" به کارگردانی"آناهیتا اقبالنژاد"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1383، روزنامه تهران تایمز، شماره 53؛ 1383 نگارش نقد نمایش"ناتمام" نوشته"محمد چرمشیر" به کارگردانی"آناهیتا اقبالنژاد"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1383؛ روزنامه تهران تایمز، شماره 49؛ 1383 نگارش نقد نمایش"زنان مهتابی، مرد آفتابی" نوشته"چیستا یثربی" به کارگردانی"کوروش زارعی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1383، ماهنامه"صحنه"، شماره 15؛ 1383 نگارش نقد نمایش"خسیس" نوشته"مولیر" به کارگردانی "ابوالفضل پورعرب"؛ تهران، تالار وحدت؛ 1383، ماهنامه"صحنه"، شماره 14؛ 82-1383 نگارش نقد نمایش"هالما و رینا" نوشته"ایزاک ایزماییل ایزاک" به کارگردانی"کتایون حسینزاده"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1381، ماهنامه صحنه، شماره3؛ 81-1382 نگارش نقد نمایش"یرما" نوشته"فردریکو گارسیا لورکا" به کارگردانی"گلرخ میلانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1381، ماهنامه صحنه، شماره 3، 81-1382 نگارش نقد نمایش"هشتمین خوان" نوشته"محمد رضاییراد" به کارگردانی"آروند دشتآرای"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1382، ماهنامه صحنه، شماره 13 ؛ 1382 نگارش نقد نمایش"هشتمین خوان" نوشته"محمد رضاییراد" به کارگردانی"آروند دشتآرای"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1382، روزنامه تهران تایمز، شماره 216؛ 1382 نگارش نقد نمایش"مرغ دریایی من" یا "چخوف - ساد" به کارگردانی"محمد رحمانیان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1382، ماهنامه صحنه، شماره 12؛ 1382 نگارش نقد نمایش"روی زمین" نوشته و کارگردانی"افروز فروزند" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1382، ماهنامه صحنه، شماره 11؛ 1382 نگارش نقد نمایش"برخورد نزدیک از نوع آخر" نوشته"چیستا یثربی" به کارگردانی"سیما تیرانداز"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1382، ماهنامه صحنه، شماره 10؛ 1382 نگارش نقد نمایش"یادگاریها" نوشته"محمد چرمشیر" به کارگردانی"رویا کاکاحنانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1382، تهران، ماهنامه صحنه ، شماره 9؛ 1382 نگارش نقد نمایش"حاشیهای بر خسرو و شیرین" نوشته و کارگردانی "داریوش رعیت" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1382، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 28؛ 1382 نگارش نقد نمایش"محو" نوشته"ناصر مردانی" به کارگردانی"سید بهرام سرورینژاد"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1382، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 28؛ 1382 نگارش نقد نمایش"ناخوانده" نوشته"محمود ناظری" به کارگردانی"فروغ قجابگلی و طوفان مهردادیان" ؛تهران، تئاترشهر، تالار نو، 1382؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 28؛ 1382 نگارش نقد نمایش"ناخوانده" نوشته"محمود ناظری" به کارگردانی"فروغ قجابگلی و طوفان مهردادیان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1382، تهران، روزنامه جوان، شماره 1174؛ 1382 نگارش نقد نمایش"هالما و رینا" نوشته"آیزاک ایزماییل آیزاک" به کارگردانی"کتایون حسینزاده"تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1382، روزنامه تهران تایمز، شماره 6؛ 1382 نگارش نقد نمایش"پاییز" نوشته و کارگردانی"نادر برهانیمرند"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1382، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 6؛ 1382 نگارش نقد نمایش"پاییز"نوشته و کارگردانی"نادر برهانیمرند"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1382، تهران، روزنامه جوان، شماره 1146؛ 1381 نگارش نقد نمایش"همان همیشگی" نوشته و کارگردانی"ریما رامینفر" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1381، تهران، ماهنامه صحنه، شماره 3؛ 1381 نگارش نقد نمایش"دایره بسته" نوشته"اریش ماریا مارک" به کارگردانی"منیژه محامدی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1381، تهران، ماهنامه صحنه، شماره 3؛ 1381 نگارش نقد نمایش"همان همیشگی" نوشته و کارگردانی"ریما رامینفر"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1381، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 228؛ 1381 نگارش نقد نمایش"دایره بسته" نوشته"اریش ماریا مارک" به کارگردانی"منیژه محامدی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1381، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 228؛ 1381 نگارش نقد نمایش"مادر همه آن اسفندیاران" نوشته"حسن باستانی" به کارگردانی"مریم معترف"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1381؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 228؛ 1381 نگارش نقد نمایش"مادر همه آن اسفندیاران" نوشته"حسن باستانی" به کارگردانی"مریم معترف"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1381؛ تهران، روزنامه جوان، شماره 1102؛ 1381 نگارش نقد نمایش"دایره بسته" نوشته"اریش ماریا مارک" به کارگردانی"منیژه محامدی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1381، تهران، روزنامه جوان، شماره 1096؛ 1381 نگارش نقد نمایش"هفت قبیله گمشده" نوشته و کارگردانی"قطبالدین صادقی" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ تهران، روزنامه آفرینش؛ سال(؟) نگارش نقد نمایش"دزد دریایی" نوشته و کارگردانی"امیر دژاکام"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ تهران، روزنامه آفرینش؛ سال(؟) نگارش نقد نمایش"خانه برناردآلبا" به کارگردانی"روبرتوچولی" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1381؛ تهران، ماهنامه سینما تئاتر، شماره 54؛ 1381 نگارش نقد نمایش"روز رستاخیز" بازنویسی"محمد چرمشیر و فرهاد مهندسپور" به کارگردانی"فرهاد مهندسپور"؛ تهران، تئاترشهر؛ 1381، تهران، ماهنامه سینما تئاتر، شماره 53؛ 1381 نگارش نقد نمایش "بسه دیگه خفه شو"نوشته"محمد چرمشیر" به کارگردانی"آتیلا پسیانی"؛ تهران، تئاترشهر؛ 1381، تهران، ماهنامه سینما تئاتر، شماره 53؛ 1381 نگارش نقد نمایش"عشق روی خرپشته" به کارگردانی"رضا ژیان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1380، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1299؛ 1380 نگارش نقد نمایش"واکس مرده شوران" نوشته و کارگردانی"کوروش نریمانی" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛، 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1274؛ 1380 نگارش نقد نمایش"داروگیران پهلوان" به کارگردانی"سیدمحمدجواد طاهری"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1380، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1269؛ 1380 نگارش نقد نمایش "قصیده بلند باران" به کارگردانی"حسین پارسایی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1269؛ 1380 نگارش نقد نمایش"شهرزاد هورالهویزه" نوشته و کارگردانی"میلاد اکبرنژاد"؛ تهران، تالار مولوی؛ 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1268؛ 1380 نگارش نقد نمایش"دیر راهبان" به کارگردانی"فرهاد مهندسپور"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1255؛ 1380 نگارش نقد نمایش"کرگدن" نوشته"اوژن یونسکو" به کارگردانی"وحید رهبانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1380 تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1232؛ 1380 نگارش نقد دو نمایش همراه"مش رحیم" و"گلدونه خانوم" نوشته و کارگردانی"اسماعیل خلج"؛ تهران، تئاترشهر، 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1208؛ 1380 نگارش نقد نمایش"هنر" نوشته"یاسمینا رضا" به کارگردانی"داوود رشیدی" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1202؛ 1380 نگارش نقد نمایش"مدآ" نوشته"ژان آنوی" به کارگردانی"محسن حسینی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1380؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1169؛ 1380 نگارش نقد نمایش"رژیسورها نمیمیرند" نوشته و کارگردانی"حسین کیانی" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1380، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 141؛ 1380 نگارش نقد نمایش"رژیسورها نمیمیرند" نوشته و کارگردانی "حسین کیانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1380، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1157؛ 1380 نگارش نقد نمایش"شب سیزدهم" به کارگردانی"حمید امجد"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1379، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 214؛ 1379 نگارش نقد نمایش"شام آخر" نوشته و کارگردانی"فرهاد آئیش"؛ تهران، فرهنگسرای نیاوران، 1379؛ تهران، روزنامه"آفرینش"، شماره 951؛ 1379 نگارش نقد نمایش"شام آخر" نوشته و کارگردانی"فرهاد آئیش"؛ تهران، فرهنگسرای نیاوران، 1379؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 206؛ 1379 نگارش نقد نمایش"خشم و هیاهو" نوشته و کارگردانی"مهرداد رایانیمخصوص"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1379، تهران،روزنامه تهران تایمز، شماره 101؛ 1379 نگارش نقد نمایش"خشم و هیاهو" نوشته و کارگردانی"مهرداد رایانیمخصوص"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1379، تهران،روزنامه آفرینش؛ 1379 نگارش نقد نمایشهای همراه"تقصیر" و"32 دقیقه از اجرا" نوشته و کارگردانی"فرهاد آئیش"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1379، تهران، روزنامه "آفرینش"؛ 1379 نگارش نقد نمایش"هشتمین سفر سندباد" نوشته "بهرام بیضایی" به کارگردانی"کیومرث مرادی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1379، تهران، روزنامه جوان، شماره 367؛ 1379 نگارش نقد نمایش"هشتمین سفر سندباد" نوشته "بهرام بیضایی" به کارگردانی"کیومرث مرادی"؛ تهرن، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1379، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 41؛ 1379 نگارش نقد نمایش"مجلس نامه" نوشته و کارگردانی"محمد رحمانیان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1378، تهران، روزنامه جوان، شماره 232؛ 1378 نگارش نقد نمایش"مصاحبه" نوشته و کارگردانی"محمد رحمانیان" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1378، تهران، روزنامه جوان، شماره 232؛ 1378 نگارش نقد نمایش"آژدهاک" نوشته "بهرام بیضایی" به کارگردانی"سپیده نظریپور"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1378، تهران، روزنامه جوان، شماره 110؛ 1378 نگارش نقد نمایش"جنایت و مکافات" نوشته"رویا اسدی" به کارگردانی"میکاییل شهرستانی" ؛ تهران، تئاترشهر؛ 1377، تهران، روزنامه"تهران تایمز" ، شماره 233؛ 1377 نگارش نقد نمایش"شبی در تهران" نوشته "محمد چرمشیر" به کارگردانی"گلاب آدینه"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1377، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 224؛ 1377 نگارش نقد نمایش"عزیز مایی" نوشته و کارگردانی"مهرداد رایانیمخصوص" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1377؛ تهران، روزنامه تهران تایمز؛ شماره 196؛ 1377 نگارش نقد نمایش"لیلا" نوشته"محمد چرمشیر" به کارگردانی"سپیده نظریپور"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1377، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 192؛ 1377 نگارش نقد نمایش"شاعر" نوشته"داریو نیکودمی" به کارگردانی"مسعود کرامتی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1377؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 116؛ 1377 نگارش نقد نمایش"همچون کوچهای بیانتها" نوشته و کارگردانی"سیروس شاملو" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی، 1377؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 109؛ 1377 نگارش نقد نمایش"پدر" به کارگردانی"محمودرضا رحیمی"؛ تهران، تئاترشهر؛ 1377؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 83؛ 1377 نگارش نقد نمایش"پچ پچه" نوشته"محمد چرمشیر" به کارگردانی"فاطمه نقوی"؛ تهران، تئاترشهر ، تالار شماره 2؛ 1377، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 77؛ 1377 نگارش نقد نمایش"شمس" نوشته"نصرالله قادری" به کارگردانی"امیر دژاکام"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1377، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 66؛ 1377 نگارش نقد نمایش"بانوآئویی" نوشته"میشیما یوکیو" به کارگردانی"بهرام بیضایی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1377؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 41؛ 1377 نگارش نقد نمایش"عاشق کشون" نوشته"محمد چرمشیر" به کارگردانی"سیاوش طهمورث"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1377، تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 19؛ 1377 نگارش نقد نمایش"روز از نو" نوشته"داریوفو" به کارگردانی"منیژه محامدی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1377، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 183؛ 1377 نگارش نقد نمایش"یک روز شگفتانگیز برای دانشمند بزرگ وو" نویسنده"گمنام" به کارگردانی"علی رفیعی"؛ تهران، تالار وحدت؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 172؛ 1376 نگارش نقد نمایش"دوستان بامحبت" نوشته"حمید جبلی" به کارگردانی"رضا ژیان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 172؛ 1376 نگارش نقد نمایش"کارنامه بندار بیدخش" نوشته و کارگردانی"بهرام بیضایی" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 167؛ 1376 نگارش نقد نمایش"کارنامه بندار بیدخش" نوشته و کارگردانی"بهرام بیضایی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1376، تهران، روزنامه ایران نیوز، شماره(؟)؛ 1376 نگارش نقد نمایش"آن سوی آینه" نوشته مشترک"آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفینیا" به کارگردانی"آزیتا حاجیان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 134؛ 1376 نگارش نقد نمایش"آمیز قلمدون" نوشته"اکبر رادی" به کارگردانی"هادی مرزبان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1376؛ تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 نگارش نقد نمایش"شعبده و طلسم" نوشته"چیستا یثربی" به کارگردانی"شهره سلطانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 106؛ 1376 نگارش نقد نمایش"حماسه بز زنگولهپا" نوشته و کارگردانی"جواد ذوالفقاری" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 96؛ 1376 نگارش نقد نمایش"سلطان مار" نوشته"بهرام بیضایی" به کارگردانی"شهره لرستانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1376، تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 نگارش نقد نمایش"شاخک نقرهای" نوشته و کارگردانی"مرجان امیرارجمند" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1376، تهران، روزنامه آفرینش، شماره 82؛ 1376 نگارش نقد نمایش"شاخک نقرهای" نوشته و کارگردانی"مرجان امیرارجمند"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1376، تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 نگارش نقد نمایش"سلطان مار" نوشته"بهرام بیضایی" به کارگردانی"گلاب آدینه"؛ تهران، فرهنگسرای شفق(دانشجو)؛ 1376، تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 نگارش نقد نمایش "دخترک شب طولانی" نوشته"چیستا یثربی" به کارگردانی"سیما تیرانداز"؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1376، تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 نگارش نقد نمایش"عشق آباد" نوشته و کارگردانی"داود میرباقری" ؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1376، تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 گفتوگو با دکتر "مجید شریف خدایی" رئیس مرکز هنرهای نمایشی؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1265؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"آغاز بیستمین صحنه صلح و اندیشه"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1265؛ 1380 گفتوگو با "مجید شریفخدایی" رئیس مرکز هنرهای نمایشی؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1264؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"در حاشیه جشنواره تئاتر ایرانزمین، جشنوارهای با اعمال شاقه"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1206؛ 1380 گفتوگو با "محمد دشتگلی" رئیس هماهنگی تئاتر استانها در مرکز هنرهای نمایشی؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1197؛ 1380 نگارش مقاله با عنوان"تئاتر شهرستانها را دریابید"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1191؛ 1380 گفتوگو با "محمد دشتگلی" رئیس هماهنگی تئاتر استانها در مرکز هنرهای نمایشی؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1191؛ 1380 گفتوگو با "سعدی افشار"؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 75؛ 1380 گفتوگو با "مجید افشار"؛ تهران، روزنامه تهران تایمز، شماره 72؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"اختصاص تالار سنگلج به اجرای نمایشهای سنتی، قابل تحسین اما..."؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1099؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"نمایشهای سنتی- آیینی و پرسشهای بیپاسخ"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1096؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"به حال این تئاتر باید گریست"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1056؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"اندوختههای ضعیف ما در تئاتر دینی"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 1030؛ 1380 نگارش یادداشت با عنوان"خبرنگاران و کارت خبرنگاری جشنواره تئاتر،یک نمایشنامه در 7 پرده"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 983؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"بلیطهای گران، علاقهمندان نگران"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 982؛ 1379 گفتوگو با "نصرالله قادری" رییس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران؛ تهران، روزنامه آفرینش شماره 950؛ 1379 گفتوگو با "نصرالله قادری" رییس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران؛ تهران، روزنامه آفرینش شماره 949؛ 1379 گفتوگو با "نصرالله قادری" رییس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران؛ تهران، روزنامه آفرینش شماره 946؛ 1379 گفتوگو با "نصرالله قادری" رییس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران؛ تهران، روزنامه آفرینش شماره 945؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"گروههای تئاتر، جشنوارههای خارجی و... عدم انتقادپذیری"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 925؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"نقدهای مصلحتی و رفاقتی"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 900؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"طلیعهای جدید فراروی نقد تئاتر" ؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 853؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"تعزیه، هنر فراموش شده"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره(؟) ؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"بیاحترامی به مطبوعاتیها چرا؟"؛ تهران، روزنامه آفرینش، شماره 829؛ 1379 نگارش یادداشت با عنوان"خانه تئاتر ساکت و خاموش" تهران، روزنامه آفرینش، شماره 817؛ 1379 گزارش کامل "مراسم بزرگداشت روز جهانی تئاتر"؛ تهران، روزنامه آفرینش شماره 188؛ 1377 گزارش کامل "مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر فجر"؛ تهران، روزنامه ایران نیوز؛ 1376 مدیر روابط عمومی و تبلیغات نمایش"مرغابی وحشی" به کارگردانی"نادر برهانیمرند"؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1386 مدیر روابط عمومی و تبلیغات نمایش"عید پاک" به کارگردانی"حسن باستانی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1385 مدیر روابط عمومی و تبلیغات نمایش "نوای اسرارآمیز" به کارگردانی"سهراب سلیمی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1385 سردبیر و مدیر اجرایی ماهنامه تخصصی خانه تئاتر؛ 85-1386 عضو تیم منتقدان دوازدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس؛ سنندج؛ 1386 عضو تیم منتقدان دهمین جشنو
ارسال شده توسط: مدیرسایت
|
|
|
تاریخ: ۰۲.۱۲.۱۳۹۰
ماژول:
موضوع: خیر
تجلیل از جمشید مشایخی ، اسماعیل خلج ، احمد جولایی و شیرین بزرگمهر، آیین اختتامیه سیامین جشنواره تئاتر فجر در تالار «وحدت» برگزار شد.
در این مراسم که شامگاه گذشته ـ 22 بهمنماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، سید محمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با تشکر از اساتید هنر نمایش به سخنان جمشید مشایخی که در ابتدای مراسم دربارهی شهدا مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: از استاد جمشید مشایخی که در 22 بهمن یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند، تقدیر و تشکر میکنم.
تجلیل از جمشید مشایخی ، اسماعیل خلج ، احمد جولایی و شیرین بزرگمهر، آیین اختتامیه سیامین جشنواره تئاتر فجر در تالار «وحدت» برگزار شد.
در این مراسم که شامگاه گذشته ـ 22 بهمنماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، سید محمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با تشکر از اساتید هنر نمایش به سخنان جمشید مشایخی که در ابتدای مراسم دربارهی شهدا مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: از استاد جمشید مشایخی که در 22 بهمن یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند، تقدیر و تشکر میکنم.
وزیر ارشاد:
باید دبیرخانه جشنوارهی سیو یکم از فردا آغاز به کار کند
وزیر ارشاد به حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امروز اشاره کرد و افزود: امروز نیز مردم ایران یکبار دیگر عظمت ایران را به جهانیان نشان دادند.
وی با اشاره به سرود« ای ایران» که در ابتدای مراسم اجرا شد، ادامه داد: مردم ایران به این سرود که خوانده شد ایمان دارند و عزت ،شکوه ایران برای آنها یک اصل است و همه گروهها هم به آن عقیده دارند و این اصل متعلق به گروه خاصی نیست.
سیدمحمد حسینی در ادامه به جایگاه پر شکوه تاریخ و تمدن ایران در دوران گذشته ایران اشاره کرد و افزود: امروز نیز همچون گذشته مردم ایران در صنعت، کشاورزی ، تکنولوژی نانو و ماهواره و... پیشرفتهای بسیار چشمگیری داشتهاند که هنرمندان باید سعی کنند این پیشرفتها نیز در آثارشان نمایش دهند. همچنان که در دوران دفاع مقدس نیز بسیاری از تصاویر سرداران و شهدای ما در قالب فیلمها، تئاتر و نمایشهای به تصویر کشیده شدهاند.
وی تصریح کرد: امروز نیز باید نخبگان را تکریم کنیم همچنان که امسال فیلم «شور شیرین» با موضوع زندگی شهید کاوه در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
وزیر ارشاد همچنین گفت: امسال در جشنواره تئاتر فجر به شهرستانها توجه شده است و بخش بینالمللی هم رونق خوبی داشته است.
سید محمد حسینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید دبیرخانه جشنواره سی و یکم از فردا فعالیت خود را برای دوره بعدی این جشنواره آغاز کند و این گونه نباشد که ما برای جشنواره بعدی زمان را از دست بدهیم.
وزیر ارشاد در ادامه به برگزاری همزمانی جشنواره تئاتر و فیلم فجر اشاره کرد و عنوان کرد: بعضی تصور میکنند همزمانی جشنواره فیلم و تئاتر باعث تداخل و ناهماهنگی خواهد شد و تئاتر، تحتالشعاع جشنواره فیلم قرار میگیرد اما خود من در بازدیدهایی که داشتم شاهد استقبال خیلی خوب علاقمندان بودم ولی با این حال از آقای شاهآبادی درخواست میکنم که از سال آینده جشنواره تئاتر از روزهای اول بهمنماه آغاز شود که با جشنواره فیلم تداخل نداشته باشد و هنرمندان تئاتر به خوبی بتوانند از این دو فضا استفاده کنند.
در ابتدای این مراسم تصاویری از جواد ذولفقاری، رضا انصاری، شاهعلی سرخانی، فرانک میری، قبه زرین و مجید فروغی از درگذشتگان هنر نمایش و تئاتر پخش شد.
همچنین در بخش تجلیل از اساتید تئاتر نیز که با حضور اردشیر صالحپور، خسرو حکیمرابط و محمد دشتگلی برگزار شد، از استاد جمشید مشایخی، اسماعیل خلج، احمد جولایی و شیرین بزرگمهر با اهدای لوح و عکس آنها تقدیر شد.
مشایخی:
افتخار میکنم که امشب در حضور معلمهایم هستم
جمشید مشایخی پس از دریافت تندیس در سخنانی کوتاه گفت: افتخار میکنم که امشب درحضور معلمهای خود هستم که امروز شاگرد شما جمشید، مورد تشویق شما گلها قرار گرفت.
این استاد پیشکسوت تئاتر و سینما افزود: امشب میخواهم چیزی که هممیهنان عزیز نمیدانند را عرض کنم، زمانی که به ایران حمله شد خدمتگزار هنرمندان تئاتر بودم و وقتی که از آنها سوال کردم که آیا حاضرید به جبهه بروید و برای رزمندگان نمایش اجرا کنیم که همه جواب مثبت دادند و گفتند حاضریم، من نیز نامهای مبنی بر این جواب هنرمندان به مسوولین نوشتم ولی هیچ جوابی از آنها نشنیدم.
جمشید مشایخی سخنانش را با قطعه شعری به یاد شهدایی که جانشان را برای ایران فدا کردهاند، به پایان برد.
تقدیر از اسماعیل خلج
اسماعیل خلج دیگر هنرمند پیشکسوت که از وی تجلیل به عمل آمد هم، گفت: حدود 90 رباعی سرودهام که یکی از آنها را امشب برای شما میخوانم، البته این رباعی مربوط به این جشنواره و قدردانی نیست اما به خلوت تنهایی انسان مربوط است.
وی سپس به قرائت رباعیاش پرداخت.
تقدیر از احمد جولایی
احمد جولایی دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز طی سخنانی گفت: فقط میتوانم بگویم متشکرم از اینکه امسال در جشنواره تئاتر، شهرستان نیز دیده شد.
وی گفت: در حالی که تئاتر ملی هنوز مورد وفاق همه هنرمندان قرار نگرفته و در حالی که تعزیه ثبت جهانی شده است سعی کنیم به کارهای شهرستان بیشتر توجه کنیم. همه ما از دیده شدن کارهای تهران خوشحالیم ولی باید به تئاتر شهرستان بیشتر توجه کنیم.
جولایی در پایان گفت: تئاتر آیینه اصغری است که جهاندار اکبر است.
شیرین بزرگمهر:
این بزرگداشت،بزرگداشت دانشجویان من است
شیرین بزرگمهر نیز که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت در سخنانی گفت:در واقع این بزرگداشت،بزرگداشت دانشجویان من است و اگر امشب من در این جایگاه قرار گرفتم، بازخورد کلاسهای درس من است و خوشحالم که از دانشجویانم لوح تقدیر میگیرم.
وی همچنین گفت: خوشحالیم که امسال دانشجویان در جشنواره تئاتر دیده شدند چرا که فکر میکنم این یک تعامل دو سویه است که اگر آن را از دست دهیم هر دو طرف متضرر خواهند شد.
خسرو حکیمرابط نیز که برای اهدای لوح تقدیر به روی صحنه آمده بود، درباره جمشید مشایخی گفت: امروز نه با یک دل عاشق بلکه با یک خرمن عشق آتشین با جمشید مشایخی روبرو هستیم. همه ما آرزو میکنیم این خرمن آتش عشق همواره و همچنان گرمابخش صحنههای ما برای جوانان ما در صحنه باقی بماند.
در ابتدای مراسم تجلیل از هنرمندان تئاتر، تصاویری از زندگی هنری تجلیل شدگان پخش شد؛ در این تصاویر که بخشی از آن مربوط به بزرگداشت جمشید مشایخی بود، عزتالله انتظامی، علی نصیریان، حمید سمندریان و محمدعلی کشاورز و جعفر والی، سخنانی در رابطه با نقش و فعالیت این هنرمند پیشکسوت مطرح کردند.
در ادامه این مراسم با حضور سیدمحمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و حمید شاهآبادی ـ معاون هنری وزیر ارشاد ـ از ـ آفتابی ـ مدیر کل اداره ارشاد اسلامی کرمانشاه، قادر آشنا مدیر کل اداره ارشاد استان البرز و حسین ثابتقدم سرپرست اداره ارشاد خراسان شمالی تقدیر شد.
همچنین در ادامه و در بخش معرفی برگزیدگان بخشهای جنبی سیامین جشنواره تئاتر فجر، قوه قضاییه به خاطر نقد و قضاوت درست به نمایش «آدمکش» به کارگردانی محمد زوار بیریا لوح تقدیر و مبلغ 70 میلیون ریال اهدا کرد که این تقدیر توسط دکتر جامی مدیر کل پیشگیریهای فرهنگی قوه قضاییه انجام گرفت.
در بخش معرفی برگزیده نمایش توسط هیات داوران بخش کمیته دانشجویی با تقدیر از نمایشهای «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید»، «سومین شنبه هفته» و «ادیپ»، لوح تقدیر و مبلغ 8 میلیون ریال به یوسف باپیری کارگردان نمایش «ویران» اهدا شد.
بخش مسابقه ایران:
طراحی صحنه: در این بخش هیأت داوران با تقدیر از رضا عباسی و امین سالاری برای نمایش «رویای تفتیده» جایزه این بخش را به شیما میرحمیدی طراح صحنه نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» اهدا کرد.
بازیگری مرد:
در این بخش با تقدر از حسین امیدی بازیگر نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» و تقدیر از گروه بازیگران نمایش «پری» به ویژه رضا پاپی و حسین شفیعی؛ جایزه بازیگری به حمیدرضا آذرنگ برای بازی در نمایش «خون رقصه» اهدا شد.
بازیگری زن:هیأت داوران از گیتی قاسمی برای نمایش «خون رقصه» و نسیم ادبی دیگر بازیگر این نمایش تقدیر کرد و جایزه برگزیده به ثریا شیرزادی برای نمایش«مرگ کسب و کار من است» از کرمانشاه اهدا شد.
نمایشنامه نویسی:
در این بخش خیرالله تقیانیپور برای نمایشنامه «پری» و صحرا رمضانیان برای نمایشنامه « مرگ کسب و کار من است» تقدیر شدند و جایزه برگزیده به سلما رفیعی برای نمایشنامه «به مراسم مرگ دادش خوش آمدید» اهدا شد.
کارگردانی:
در این بخش هیأت داوران از حسین پاکدل برای نمایش «عشق و عالیجناب» و آرش دادگر برای نمایش«بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» تقدیر کرد و جایزه این بخش را به سمانه زندینژاد برای نمایش « به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» اهدا کرد.
حسین پاکدل که جایزهاش را از هادی مرزبان گرفت، هنگام دریافت جایزهاش در سخنانی خواستار مشخص شدن وضعیت اجرای عمومی این نمایش شد و گفت: قرار بود این نمایش پنج سال پیش با کارگردانی هادی مرزبان اجرا شد که قسمت نشد و امسال اجازه دادند خودم آن را کار کنم.
وی خطاب به معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه دوستان تشکر میکنم که اجازه دادند این نمایش در جشنواره اجرا شود. از یک ماه پیش پنج شش بار به دفتر معاونت مراجعه کردم و میخواستم ایشان را ببینم که هر بار گفته شد فرصت ندارند و من به شوخی به منشی ایشان گفتم، ایشان را روی صحنه در مراسم اختتامیه خواهیم دید که این اتفاق هم نیفتاد.
پاکدل دوباره خواستار مشخص شدن وضعیت اجرای عمومی نمایشش شد و افزود: برای اجرای عمومی نمایش ما فکری شود، یک گروه بزرگ سه ماه و نیم زحمت کشیدهاند همین جا میخواهم قول اجرای عمومیاش را بدهید چون جزو تعهدات بنیاد رودکی بوده است.
آرش دادگر هم هنگام دریافت جایزهاش، این جایزه را به همسرش تقدیم کرد که به دلیل نداشتن بلیت اختتامیه نتوانسته بود در این برنامه حاضر شود.
دادگر با اشاره به شرایط دشوار تمرین این نمایش گفت: نمایشمان را در راهروهای برجآزادی تمرین میکردیم چون جایی برای تمرین نداشتیم.
جوایز بخش مسابقه بینالملل این دوره از جشنواره نیز بدین شرح اعلام شد:
موسیقی:
در این بخش مسعود سخاوتدوست برای نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» از ایران جایزه را دریافت کرد که این جایزه دو هزار دلار جایزه نقدی بود.
طراحی صحنه:
در این بخش یوشیکاتسو ایتو برای نمایش «قصر مهآلود» از ژاپن جایزهای به مبلغ دو هزار دلار را دریافت کرد.
بازیگری مرد:
صابر ابر برای بازی در نمایش «ریچارد سوم» جایزه این بخش را به مبلغ دو هزار و پانصد دلار دریافت کرد.
بازیگری زن:
در این بخش ناتالی منتا برای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از ایتالیا جایزهای به مبلغ دو هزار و پانصد دلار گرفت.
نمایشنامهنویسی:
حمیدرضا آذرنگ برای نگارش نمایشنامه « دو لیتر در دو لیتر صلح» جایزهای به مبلغ سه هزار دلار دریافت کرد.
کارگردانی:
در این بخش آتیلا پسیانی برای کارگردانی نمایش «ریچارد سوم»جایزهای به مبلغ سه هزار دلار دریافت کرد و چون در سفر بود، ستاره پسیانی به نمایندگی از پدرش این جایزه را گرفت.
جایزه ویژه:
هیأت داوران در این بخش جایزهای به مبلغ چهار هزار دلار به نمایش «قصر مهآلود» از کشور ژاپن اهدا کرد.
جایزه بزرگ:
در این بخش جایزه به آتیلا پسیانی برای نمایش «ریچارد سوم» اهدا شدکه مبلغ این جایزه پنج هزار دلار بود.
منبع خبر : ایسنا
|
|
|
تاریخ: ۱۴.۱۰.۱۳۹۰
ماژول:
موضوع: خیر
در طول تاریخ هر ملت و فرهنگی به مثابه زبان ابزار و گستره ارتباطی مشخصی برای بیان دیدگاه ها و نظرات اش نسبت به هستی و جهان داشته است. در واقع هر ملت فرم و قالب بیانی خاص خود را برای بیان محتوا و دیدگاهش انتخاب کرده و به تدریج این ابزار و فرم بیانی را به دیگر ملت ها نیز عرضه کرده است.
اشراق ایرانی و تئاتر جهانی
در طول تاریخ هر ملت و فرهنگی به مثابه زبان ابزار و گستره ارتباطی مشخصی برای بیان دیدگاه ها و نظرات اش نسبت به هستی و جهان داشته است. در واقع هر ملت فرم و قالب بیانی خاص خود را برای بیان محتوا و دیدگاهش انتخاب کرده و به تدریج این ابزار و فرم بیانی را به دیگر ملت ها نیز عرضه کرده است.
مهدی نصیری: اما یک مسئله مهم در مورد این شکل بیان آن است که فرهنگ ها بر اساس محتوا و تفکر غالب آنها بهترین فرم را برای انتقال و ارتباط اندیشه هایشان انتخاب کرده اند. یونانی ها تئاتر و جهان آئین ها و اساطیر را با اشیل، سوفوکل و اوری پید برای بیان دنیایشان انتخاب کرده اند و این فرم و قالب زیبای هنری را به جهان عرضه داشته اند. رومی ها علاوه بر نمایش که هدیه یونانی ها به آنهاست هنرهای پلاستیک، معماری و نقاشی را برای عرضه دنیایشان به جهان انتخاب کرده اند. آلمان های خردورز و دنیای منظم شان با خردورزی فلسفی شان به جهان معرفی شدند و دیدگاه های هستی شناسانه شان با کانت و دیگر فلاسفه مهم این ملت به جهان عرضه شد، فرانسوی ها که نزدیک به ایتالیا و آلمان بودند، بعدها ترکیبی از هنرهای دیداری و دیدگاهی را در سینمایشان به تکامل می رساندند و به عنوان یک ابزار مهم در اختیار بیان نظریاتشان قرار دادند. ابزار بیان ما ایرانی ها نیز در طول تاریخ شعر بوده است. مظهر تجلی و نمود دیدگاه و تفکر شرقی را به درستی می توان در اشعار شاعرانی چون حافظ، سعدی، رودکی، فردوسی، خیام، عطار و ... جستجو کرد و جالب تر آنکه گونه ها و اشکال دیگری چون فلسفه، حکمت و هنر نیز از دل همین اشعار خودنمایی کرده اند . چه چیز مهمتر ازاینکه هنرمندانی چون "پیتربروک" در دنیای خالی از معنای غرب با اینکه سال های سال است تمام ابزارهای نمایش و تئاتر را در اختیار دارند در جستجوی معنا به سراغ اثر فاخر و بزرگی چون منطق الطیر عطار نیشابوری می آیند داستان شرقی و حکمی سفر مرغان را برای محتوا و داستان اثرشان انتخاب می کنند. در حوزه ادبیات تطبیقی بسیاری از اشعار و داستان های شعری ایرانی با داستان ها، نمایش ها و افسانه های غربی مطابقت دارند و بسیاری از این منظومه های شعری هم جهان غرب را شگفت زده کرده اند و مورد توجه آنها قرار گرفته اند. اما در این میان و عرصه هنرهای نمایشی شاهنامه فردوسی توسی و منطق الطیر عطار نیشابوری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند. صرفنظر از برداشت ها ، اقتباس ها و اجراهای نمایشی زیادی که در ایران و خارج از ایران از منطق الطیر صورت گرفته ، یکی از مهمترین اقتباس ها به نمایش کارگردان بزرگ قرن حاضر که میراث دار بزرگانی چون استانیسلاوسکی، گروتفسکی، میرهولد و دیگران است، بر می گردد. حدود سه دهه اخیر پیتربروک در ادامه همه کاوش های هستی شناسانه اش گروه بازیگران خود را به دنبال آشناکردن با ملیت های متفاوت در پاریس گرد هم می آورد در اوج شهرت، تئاتر تجاری و برخوردار از حمایت های مالی را کنار می گذارد تا نیروی خود را بر یک برنامه منظم پژوهشی متمرکز سازد. پیتربروک در اوایل دهه هفتاد میلادی به دستیاری تدهیوز، شاعر انگلیسی، یک زبان تازه به نام اورگاست به وجود می آورد و نمایشنامه ای به همین نام را می آفریند که بازیگرانش آن را در سال 1971 در ایران اجرا می کنند. این اثر برای بسیاری از کسانی که نمایش را در ایران دیدند مثل "آندروپورتر" منتقد موسیقی تجربه ای فراموش ناشدنی بود:"تماشاگری که عمیقا وارد به عالم اورگاست می شد، از آزمون آتش می گذشت و دیگر هرگز نمی توانست همان آدم برفی بماند. در همان زمان ایروینگ وار دل در روزنامه تایمز، نوشت که این اثر آغاز چیزی است که نه تنها برای بروک تازه است بلکه در تاریخ تئاتر دنیا نیز همتا ندارد: آفرینش شکلی از تئاتر که قابل فهم برای هر گونه آدم روی زمین است." 1 اما بروک که تازه با دنیای شعر و ارتباط میان شعر و نمایش آشنا شده ، از این نتیجه زیاد هم خشنود نیست و هنوز احساس می کند که به زبانی جهانشمول و همه فهم دست پیدا نکرده است. او به دنبال تئاتری است که جدی و شوخی و معنویت و جسمیت را همزمان شامل شود و مورد پسند خاص و عام نیز قرار بگیرد؛ "و بدینسان بود که پیتر بروک به منطق الطیر- شاهکار قرن دوازدهم (ششم هجری)، اثر فریدالدین عطار نیشابوری روی آورد تا تئاتری بیافریند که هر کجا به اجرا در آید و برای همه از خاص و عام قابل فهم باشد."2 این منظومه شاعرانه با محتوایی کاملا ایرانی و شرقی روایت می کند که چگونه پرندگان شناخته و ناشناخته جهان گردهم می آیند تا درباره چگونگی سفر برای یافتن سیمرغ با هم گفتگو کنند و عاقبت سفرشان را برای یافتن کاملترین پرنده آغاز می کنند و به جایگاه سیمرغ می رسند در آنجا تواناترین ها و داناترین ها و رهروترین ها هستند که به منزل سیمرغ می رسند و خودشان را که سی پرنده (مرغ) هستند می یابند و به وحدت با یکدیگر می رسند.
"چون نگه کردند این سی مرغ زرد بی شک این سی مرغ آن سیمرغ بود در تحیر جمله سرگردان شدند باز از نوعی دگر حیران شدند خویش را دیدند سیمرغ تمام بود خود سیمرغ سی مرغ مدام"3 سفر مرغان به دنبال سیمرغ و تحیر و سرگردانی آنها در این وادی بر خاسته از تفکر و عرفان ناب و خاص ایرانی است که در هزار توی معنویت انسان طی طریق می کند و با راسیونالیسم و خردورزی غربی سرتاپا در تضاد و تفاوت است. در عین حال عطار این تفکر شرقی را در ساختار روایی خاص ایرانی نیز روایت می کند تا تابع اصول و قواعد خود است و این قواعد را به کمال ودرستی رعایت می کند. عطار در پیشگفتار کتاب خود نوشته است:
"هرک این را خواند مددکار شد و آنک این دریافت برخوردار شد اهل صورت غرق گفتار من اند اهل معنی مرد اسرار من اند این کتاب آرایش است ایام را خاص را داده نصیب و عام را " جان هایلپرین، در ابزرور یازدهم ماه می 1980 می نویسد: "اجرای پیتربروک از منطق الطیر، که اخیرا در نیویورک گشایش یافته است تا نقد نوشته ها را به هذیان گویی تبدیل کند، از نخستین تجربیات بروک به هنگامی بود که مرکز بین المللی پژوهش تئاتری پاریس را در ده سال پیش به وجود آورد. پس به یک معنا، اجرای این افسانه صوفیانه ده سال طول کشیده است تا کامل شود و ارزشش را داشته است. نمایش منطق الطیر آن چیزی را که کتاب کوشیده است طی سالیان به دست آورد- به جوشش در می آورد و به طرز شگفت انگیزی روشنی می دهد."5 بدینسان تفکر شرقی نه تنها ابزار و ساختار غربی را به تحرک و جوشش وامی دارد بلکه زبان وقالب بیانی شعر عطار باعث می شودکه هنرمندی چون پیتربروک که دوران خود یگانه هنرمند پیشرو هنر تئاتر جهان است در پروسه تولید هنری محتوا، شیوه و مولفه های ساختار عطار نیشابوری را نیز برای رسیدن به نتیجه مطلوب برگزیند. "پیتر بروک در سال 1972 با گروهی از بازیگرانش (از جمله کسانی که هیچ زبان انگلیسی نمی دانستند) با کاروانی از لندرورها و خدمه شان، یک گروه فیلمبرداری، یک روزنامه نگار گزارشگر و جان هایلپرن (که کتابی درخشان درباره این تجربه به نام منطق الطیر نوشته است) سفری را آغاز کردند که 000/60 دلار خرج برداشت، سه ماه و نیم طول کشید و آنان را به شش کشور برد؛ الجزیره، نیجریه، نبین، توگو و داهومی و مالی . آنان هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای نداشتند اما بروک امیدوار بود نمایشی ویژه بر اساس این اثر عرفانی شاعر ایرانی تدارک ببیند. "6 تدهیوز می گوید که در نژاد بشر نوعی خودآگاه لحنی مشترک وجود دارد، زبانی که متعلق به زیر سطح لحن های معمولی است و در جایی قرار دارد که تفاوت ها بروز می کند. شعر، ابزار بیان ما ایرانی هاست و هم ساختار و هم اندیشه و محتوا را در خود دارد؛ جهان ادبیات بزرگانی چون عطار را همواره درک کرده و به دنبال تحلیل و شناخت فرم و محتوای ارتباط اثر این بزرگان با مخاطبانشان بوده است. اما اصلا خوب نیست اگر بگوییم که ما در این حوزه سال هاست که کوتاهی کرده ایم و از همین روست که در ادبیات داستانی، هنرهای نمایشی ، فلسفه، سینما و دیگر حوزه های فکر و هنری مان به جای رجوع به گنجینه های موجود شیفته ساختار و ابزارهای غربی شده ایم....
منابع: 1.مقدمه ای بر تئاتر- اورلی هولتن – ترجمه محبوبه مهاجر- انتشارات سروش 1384- صفحه 64 2.تئاتر تجربی- جیمز روز- اونز- ترجمه مصطفی اسلامیه- انتشارات سروش 1376- صفحه 228 3.منطق الطیر عطار- دکتر کامل احمدنژاد و دکتر فاطمه صنعتی نیا- نشر زوار 1379- صفحه 112 4.شرح و احوال و نقد و تحلیل آثار عطار- استاد فروزانفر- نشر امیرکبیر- صحفه 48 5.تئاتر ، هویت و نمایش ملی- عباس جوانمرد- نشر قطره 1383- صفحه 119 6.تئاتر تجربی – صفحه 230
|
|
مجموع 14 on 2 در صفحات 10 در هر صفحه
<< ۱ ۲
تصویری از گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس
گروه تئاتر جوان میبد و اختتامیه نمایش سی مرغ ، سیمرغ
(آبان ماه 1391)
تصویری از آخرین روز حضور کوروش زارعی در کارگاه نمایش گروه ( شهریور ماه 1392 )