گروه تئاتر جوان

۲۶.۱۲.۱۳۹۱ - پیام نوروزی حضرت آیت الله اعرافی/ نکاتی اصولی و راهبردی


در آستانه سال نو حضرت آیت الله اعرافی امام جمعه میبد پیامی را همراه با نکاتی اصولی و راهبردی صادر کردند. خوب است که هنرمندان در فعالیت هنری سال جدید رهنمودهای ایشان را به کار گیرند .  
به گزارش نارین نیوز متن پیام نوروزی ایشان به شرح زیر می باشد: 
 

 
بسم الله الرحمن الرحیم
سال نو و فصل رویش گیاه و طبیعت و بیداری فطرت و فضیلت را گرامی می‌دارم و به مردم شریف و بویژه فرهیختگان، فرهنگیان، فرزانگان و جوانان ارجمند تبریک می‌گویم و بر همه پیامبران، امامان، صالحان، شهیدان و بویژه سرور زنان جهان و الگوی پاکی‌ها و پایداری‌ها حضرت زهرا (س)، درود می‌فرستم...






نوروز، همانطور که پیک بیداری طبیعت و نوزایی دشت و دمن و شکوفایی درخت و سبزه است، برای عارفان و هوشمندان الهام‌بخش نوزایی روان و نوسازی جان و بیداری وجدان و وصل جانان است، و همانگونه که ما به تفریح ، تفرج ، شادی و صفای طبیعی نیازمندیم، به صفای معنوی و شادی عرفانی و شکوفایی روحی نیاز مبرم داریم، نوروز صاحبان خرد و معرفت در درک حقیقت هستی و شیدایی در برابر مقام ربوبی و دلدادگی به لذت‌های معنوی و بهره‌گیری از تجربه‌های عرفانی،‌معنا می‌یابد و از این‌رو است که “عارفان هر دمی دو عید کنند” و در نگاه آنان هر دم این جهان نو می‌شود و از جهان غیب فیض حیات می‌بارد، باید در این فصل نو و سال جدید از یک سو آداب پسندیده مهرورزی و نوع‌دوستی و مهربانی و دیدنی‌ها و دوستی‌ها و دستگیری از نیازمندان و تقویت روابط خویشاوندی و شهروندی و برادری دینی و ایمانی را، زنده نماییم و تعالی بخشیم و از سوی دیگر و با نگاهی فراتر و از افقی برتر در مبارزه با آسیب‌های درونی و فریب‌های شیطانی و حجاب‌های ظلمانی بکوشیم و زندگی نوین اخلاقی و معنوی و زیستی عرفانی و ایمانی آغاز نماییم و دل و جانمان را با تابش انوار بندگی خداوند، روشنی بخشیم و از شادی و لذت‌های مادی و گذرا، به بلندای خوشی‌ها و شادی‌های آسمانی پرواز کنیم و در پرتو این عید باطنی و نوروز معنوی می‌توان خانواده و جامعه‌ای سالم و دور از آسیب‌ها و کژی‌های اجتماعی و اخلاقی بنیان نهاد و مسیر استقامت در راه خداوند و مبارزه با پلیدی‌ها و پایداری‌ در سختی‌ها و تداوم گفتمان اصیل اسلام ناب و انقلاب اسلامی و راه امام و شهیدان سرافراز، را پیمود.

عید راستین هنگامی است که جان و جهان و جامعه و خانواده و دل و روان همه، جامه کهنه آلودگی‌ها و زشتیها را در آورد و لباس نو و فاخر پارسایی و خردورزی و فضیلیت‌های الهی و انسانی بپوشد و این‌همه نمی‌شود جز با مدد قدسی و راهنمایی و سرپرستی انسان کامل و ولی‌الله الاعظم “ارواحنا فداه”؛ سالی سرشار از شادی و پیروزی و کامیابی را برای همه عزیزان درخواست می‌نمایم و با استمداد از فضل الهی نکاتی اصولی و راهبردی را یادآوری می‌نمایم و مسئولان و ادارات و و نهادها و بخش خصوصی و عمومی و مردم عزیز را به توجه و عنایت بدان‌ها فرا می‌خوانم:

۱- اصالت فرهنگ، دین و اخلاق و معنویت در همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها و نگاه اسلامی و ارزشی و انقلابی به همه اقدامات و تحولات.

۲- اهتمام به رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی و کلان و نگاه عمیق کارشناسی در همه بخش‌ها.

۳- عنایت به اسناد راهبردی و کلان کشوری در حوزه‌های علمی و فرهنگی و سایر بخش‌ها و نیز اسناد راهبردی استانی و بویژه سند راهبردی منطقه.

۴- طراحی و تدوین اسناد راهبردی بخشی در همه نهادها و سازمان‌ها و ادارات و بخش‌های عمومی و خصوصی.

۵- بازسازی و ارتقابخشی و نظام اداری با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ارزشهای سازمانی و منزه از آسیب‌ها و مبتکر و خلاق و منظم.

۶- بازسازی نظام شورایی شهرستان و اصلاح شوراهای مزبور و تقویت کارشناسی آنها و پایه‌ریزی اتاق‌های فکر فعال.

۷- بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و نهادهای مردمی و فعال‌سازی آن با تاکید بر بسیج و موسسات خیریه.

۸- بهره‌گیری از استعدادهای برتر و ظرفیت نخبگان در همه برنامه‌ها و برنامه‌ریزی برای آن.

۹- عنایت به طراحی شهر سالم و آباد و پیشرفته و همکاری همه در این زمینه بر اساس مبانی نظری و ارزشی اسلام.

۱۰- توجه ویژه به مناطق وابسته به شهر و روستاها و حواشی شهر بویژه مناطق جدید.

۱۱- تهیه سند مبارزه با فقر و فاصله طبقاتی و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی و اجرای آن و عنایت به طبقات محروم و مستمند و آسیب‌پذیر و حمایت‌های لازم از آنان براساس عدالت محوری.

۱۲- شکل‌گیری منظومه‌ای از نهادهای علمی و دانشگاهی و حوزه‌ای و فرهنگی و آموزش و پرورش هماهنگ و پیشرفته و پویا و خلاق بر اساس پژوهش‌محوری و تربیت‌مداری و ناظر به نیازهای اجتماعی با رویکرد کلان استانی، ملی و فراملی و سرآمد در شاخص‌های توسعه، و پیگیری برنامه ‌های سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه توسعه و ارتقای واحدهای دانشگاهی و پژوهشی و حوزه‌ای.

۱۳- توسعه و تکمیل و اصلاح زنجیره صنایع دستی و ماشینی و پیشرفته بر پایه اصل صنعت دانش بنیان، جامعه محور، پاک، برتر، کارگرمدار، منظومه‌ای ، مستقل، صادرات محور، معنوی و فرهنگی.

۱۴- تعالی و توسعه رسانه‌های مکتوب و مجازی و هنری بر پایه اصول مردمی، اسلامی، انقلابی، ناظر به مشکلات، آسیب‌شناس، هوشمند، با بصیرت، معالجه‌گر و هدایت‌گر.

۱۵- بازسازی و تعالی و پویایی نهادهای دینی و فرهنگی خلاق و فعال و هماهنگ و هدایت‌گر بویژه در زمینه مساجد و آموزشها و فعالیت های قرآنی بخصوص در زمینه حفظ.

۱۶- ارتقای کارکرد اصناف و بخش‌های خدماتی بر اساس موازین اسلامی و اخلاقی و مردم مدار و توانمند و ماهر و خدوم.

۱۷- بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی و رسمی و مردمی در راستای توسعه کشاورزی و باغات و پارک‌ها و فضاهای سبز.

۱۸- عنایت همگانی به همبستگی اجتماعی و هدایت و نظارت عمومی و ارشاد و راهنمایی همگانی و احیای فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر و احیای فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت.

۱۹- ارتقای بصیرت و مشارکت سیاسی و شناخت و شناساندن گفتمان انقلاب اسلامی با رویکرد تمدن اسلامی و نقش برجسته انقلاب و ایران اسلامی و مشارکت هوشمندانه در انتخابات‌های ریاست جمهوری و شوراها.

۲۰- اهتمام جدی به مقوله محیط زیست و هوای سالم از سوی همه مردم و بویژه از سوی صنایع.

۲۱- توجه اساسی به مواریث فرهنگی و تاریخی و گردشگری اسلامی و سالم.

۲۲- تأکید بر عدالت در بهداشت و درمان و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام آن و تبدیل منطقه به قطب درمانی ملی و فراملی و حرکت به سمت دانشکده علوم پزشکی جامع.

۲۳- افزایش و ارتقای زیرساخت های خدمات شهری بویژه در زمینه فناوری های اطلاعاتی و مبلمان شهری.

۲۴- طراحی و پیگیری درآمدزایی و افزایش بودجه های بخش های خدماتی بویژه شهرداری و تکمیل طرح های نیمه تمام و پایه ریزی و آغاز چند طرح مهم از جمله ورودی ها و خروجی های شهر.

۲۵- در حوزه ورزش و جوانان گامهای بلندی برداشته شده است اما به هیچ نحو کافی نیست و انتظار می رود با همت والای مسئولان و بخش خصوصی شاهد تحول و در خشش بیشتر در این زمینه باشیم.

۲۶- تکمیل زنجیره دستاوردهای مهم سال ۱۳۹۱ در بخش تقسیمات، صنعت، دانشگاهی و… .

۲۷- اولویت بخشی به رویکرد فرهنگ مقاومت و اقتصاد مقاومت در همه برنامه‌ها و زمینه‌ها و نیز شعار سالی که رهبر ی معظم اعلام خواهند فرمود.

بی گمان میهن اسلامی می‌تواند به قله‌های بلند پیشرفت و عدالت دست یابد و در این میان استان یزد با ظرفیت‌های فراوان و شهرستان میبد با استعدادهای ممتاز شایسته دستیابی به سرآمدی و الگو شدن خواهد بود و پیمودن این راه با عنایات الهی و همت‌های والا و توکل بر خداوند متعال میسر خواهد بود.

 با آرزوی شادکامی و کامیابی و توفیقات الهی برای مردم عزیز بویژه جوانان برومند و مسئولان محترم و با آرزوی شفای جانبازان عزیز و بیماران ارجمند بویژه شفای کامل و عاجل دوست گرامی و نماینده الگو و خدوم حضرت حجةالاسلام و المسلمین آقای یحیی زاده “سلمه الله”.

والسلام علیکم و رحمةالله                        علیرضا اعرافی – امام جمعه میبد


نویسنده : http://teatremeybod.ir
لینک مستقیم این مطلب : http://teatremeybod.ir/index.php?name=news&op=view&id=215