تبلیغات


کلاسهای
 
بازیگری
 
به زودی 
  

جستجو در سایت

جستجو

آخرین مقالات

تئاتر خیابانی یا بیرونی

ادامه مطلب


چرا تئاتر کاربردی؟

ادامه مطلب


تأتر «پلِی بَک»

ادامه مطلب


تئاتر برای آموزش بهداشت

ادامه مطلب


تئاتر ِموزه

ادامه مطلب


تئاتر خاطره

ادامه مطلب


نمایش خلاق

ادامه مطلب


تئاتر آموزشی

ادامه مطلب


آیین ها و مراسم سنتی و قدیمی

ادامه مطلب


نمایشنامه زندگی گالیله ...

ادامه مطلب

کلمات کلیدی



آمار سایت


هاست
RSS خروجی

آمار سایت

اخبار





«ما تئاتری‌ها مرغ عزا و عروسی هستیم»

ارسال شده توسط: مدیرسایت تاریخ: ۱۹.۱۱.۱۳۹۱ بازدیدها: ۵۶۱۷۱

خبر ذیل تنها در جهت آشنایی هنرمندان ما با نظرات مختلف دوستان تئاتری در شهرهای دیگر زده شده است تا کمی به خود بنگریم و با هم مشکل تئاتر شهرستان و استان را حل کنیم ! حتما مشکل بزرگتر از این حرفهاست ولی بهتر است بدانیم !!!

 

در بررسي وضعيت تئاتر اصفهان مطرح شد:

«ما تئاتری‌ها مرغ عزا و عروسی هستیم»

13-247.jpg

اصفهان نصف جهان است و پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي، شهري كه هر گوشه از تاريخش مزين است به رشد و شكوفايي بخشي از هنر و فرهنگ،يكي از هنرها كه با شهر اصفهان پيوندي ديرينه دارد هنر تئاتر است. هنري كه مي‌خواهد همچنان در دل مردم بماند و با آنها روزگار سپري كند؛ اما صندلي‌ تئاترهای شهر هنوز خالي است و ايسنا براي بررسي اين وضعيت ميزبان احسان جانمی، مسؤول آموزش انجمن هنرهای نمایشی و یکی از پرکارترین تئاتری‌هاي اصفهان شد...




 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، جانمی در مورد دلایل ضعف تئاتر اصفهان گفت: موانع شامل سه دسته است، اول از همه نیاز به سیاست گذاری‌های میان مدت و بلند مدت وجود دارد تا تئاتر استان هدفمند شود و گروه‌های تئاتری فقط به اجراهای مقطعی فکر نکنند و این مستلزم توجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که متولی اصلی تئاتر محسوب می‌شود.

 

کمبودهای مالی، سطح کیفی تئاتر را کاهش می دهد

 

وی دومین دلیل را احتیاجات مالی یک گروه تئاتردانست و ادامه داد: احتياجات اين گروه‌ها را وابسته به یک سازمان می‌کند تا نمایش مورد نظر آنها را اجرا کند و این وابستگی اجازه خلاقیت را از گروه می‌گیرد و آن‌ها را در یک چارچوب محدود می‌کند و یک گروه به علت احتیاجات مالی حاضر می‌شود به هر نحوی که شده نمایشی را به صحنه ببرد، حتی اگر از لحاظ فنی و محتوا حرفی برای گفتن نداشته باشد و سومین مورد به خود تئاتری‌ها برمی‌گردد که باید متشکل از عوامل متخصص باشند و تئاتر را به صورت حرفه‌ایی انجام دهند.

 

اصفهان منتقد حرفه‌اي تئاتر مي خواهد

 

جانمی وجود یک انجمن برای فعالیت منتقدان را ضروری دانست و تاکید کرد: اما با توجه به اين نياز در حال حاضر افرادی که حتی مدرکی مربوط به این رشته ندارند خود را صاحب نظر مي‌دانند وبه کار بچه‌های تئاتر ایراد می‌گیرند ودر واقع ما امروز منتقدی که برای این کار آموزش دیده باشد نداريم و اگر خود من به عنوان یک کارگردان دست به کار شوم و از نمایش یک گروه انتقاد کنم در اجراهای بعدی خودم دچار مشکل می‌شوم زیرا ظرفیت نقدپذیری هنوز بین ما ایجاد نشده است. با اين شرايط مسلم است كه یک گروه نخواهد فهمید که اشکال نمایشش در چه چیزی بوده و سلیقه مردم چه نمایشی را در چه جایی می‌پسندد.

 

تئاتر، مرغ عزا و عروسی شده است

 

وی با ابراز تاسف از دید مسؤولان به تئاتر گفت: باید یک بار برای همیشه تکلیف تئاتر روشن شود و اهالی تئاتر به رسمیت شناخته شوند. ما تئاتری‌ها به معنای واقعی کلمه بدبخت هستیم و کسی به ما اهمیت نمی‌دهد. به جوانان تازه وارد سالنی برای تمرین داده نمی‌شود و کسانی هم که سابقه کافی در این عرصه دارند، از مشکل اقتصادی رنج می‌برند و ما تئاتري‌ها در واقع مرغ عزا و عروسی شده‌ايم. این مشکلات به دلیل حرفه‌ای نبودن نگاه به تئاتر است که باید مثلا با مرکز قراردادن یک مکان مانند تالار فرشچیان این نگاه را عوض کرد و سطح تئاتر را رشد داد.

 

به غير تئاتر كاري بلد نيستم

 

این کارگردان با اشاره به اينكه يكسري از مشكلات تئاتر به خود فعالان اين حوزه برمي گردد، اذعان کرد: یکی از گلایه‌های همکاران به من این است که جا برای فعالیت آنها نگذاشته‌ام، در حالی که این من نیستم که اجازه کار کردن به آنها نمی‌دهم بلکه فضای محدود تئاتر استان است که همه ما را در تنگنا قرار می‌دهد و کسی مثل من که با وجود مشکلات زیاد به این مرحله رسیده‌ام اجازه نمی‌دهم، کسی مانع کار کردنم شود و باید شفاف تصریح کنم که من به غیر تئاتر کار دیگری بلد نیستم، اقرار می‌کنم که آخرین کار فاخر من سه سال پیش اجرا شد اما چه کنم که باید از این راه معیشتم را تامین کنم. به دلیل وجود این محدودیت‌ها رقابت سالمی بین تئاتری‌ها وجود ندارد.

 

 

جانمی با بيان اينكه انحلال دانشگاه سوره يك مصيبت بزرگ بود ، خاطر نشان کرد: اکثر کسانی که امروز در حوزه تئاتر تلاش می‌کنند فارغ التحصیلان دانشگاه سوره هستند و اگر دانشگاه منحل نمی‌شد، ارتباط فرهنگی اصفهان با تهران برقرار بود و تئاتر به رشدش ادامه می‌داد و کسانی مانند من که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، به بعد آموزش هم می پرداختند و در دانشگاه تدریس می‌کردند و مجبور نبودند فقط از یک راه و آن هم اجرای نمایش، امرار معاش کنند.

 

صدا و سيما براي تئاتر تبليغ نمي‌كند

 

جانمی نداشتن مخاطب را نه فقط مشکل اصفهان بلکه مشکل تهران هم دانست و تاکید کرد: اگر به طور مثال صداوسیما وارد میدان می شد و برای تئاتر تبلیغ و مردم را برای رفتن و دیدن نمایش تشویق می‌کرد، این مشکل رفع می‌شد و تماشاچان محدود به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نمایش نمی‌شدند.

 

چرا استاندار دیگر به تماشای تئاتر نمی‌رود؟!

 

اگر مسؤولان مانند گذشته به تئاتر بها می‌دادند، وضع بهتر می‌شد. به طور مثال قبلا استاندار به تماشای تئاتر می‌آمد و اگر این کار ادامه پیدا می‌کرد باعث تشویق مردم می‌شد. همین طور حمایت گذشته صنعت از تئاتر، نیز وجود ندارد، چرا جشنواره «آتشکار» که توسط شرکت ذوب آهن اصفهان برگزار می شود، لغو شد؟!

 

فرشچیان مرکز تئاتر استان شود

 

جانمی با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن قول آقای شالویی خاطر نشان کرد: اگر مجتمع فرشچیان به عنوان یکی از مراکز تئاتر استان شناخته شود و مسؤولان در شناساندن آن قدم‌های موثری بردارند، می‌توان به آینده تئاتر استان امیدوار بود . زيرا با این کار رقابتی در شهر به وجود آمده و در هر كجا رقابت باشد رشد و نمو هم خواهد بود.

پیامی ثبت نگردیده است.
نام شما:
متن پیام :
شکلک - 01 شکلک - 02 شکلک - 03 شکلک - 04 شکلک - 05 شکلک - 06 شکلک - 07 شکلک - 08 شکلک - 09 شکلک - 10 شکلک - 11 شکلک - 12 شکلک - 13 شکلک - 14 شکلک - 15 شکلک - 16 شکلک - 17 شکلک - 18
تصویر امنیتی:
تصویر امنیتی
کد تصویر امنیتی را وارد نمایید :



تصویری از گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس 
گروه تئاتر جوان میبد و اختتامیه نمایش سی مرغ ، سیمرغ
(آبان ماه 1391)




تصویری از آخرین روز حضور کوروش زارعی در کارگاه نمایش گروه ( شهریور ماه 1392 )



ورود به سایت


خوش آمدید,
مهمان

ثبت نامثبت نام
فراموش کردن کلمه عبور؟فراموش کردن کلمه عبور؟

نام کاربری:
کلمه عبور:
تصویر امنیتی:تصویر امنیتی
کد تصویر امنیتی را وارد نمایید :

نظر سنجی

عملکرد گروه تئاتر جوان در شهرستان میبد چگونه بوده است ؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف


نتایج
نظرسنجی

رای ها: 595
نظرات: 107

پوسترها