تبلیغات


کلاسهای
 
بازیگری
 
به زودی 
  

جستجو در سایت

جستجو

آخرین مقالات

تئاتر خیابانی یا بیرونی

ادامه مطلب


چرا تئاتر کاربردی؟

ادامه مطلب


تأتر «پلِی بَک»

ادامه مطلب


تئاتر برای آموزش بهداشت

ادامه مطلب


تئاتر ِموزه

ادامه مطلب


تئاتر خاطره

ادامه مطلب


نمایش خلاق

ادامه مطلب


تئاتر آموزشی

ادامه مطلب


آیین ها و مراسم سنتی و قدیمی

ادامه مطلب


نمایشنامه زندگی گالیله ...

ادامه مطلب

کلمات کلیدی



آمار سایت


هاست
RSS خروجی

آمار سایت

اخبار





فرو پاشی بسیاری از گروههای تئاتر به خاطر نداشتن گفتمان درست است

ارسال شده توسط: مدیر سایت تاریخ: ۲۸.۰۷.۱۳۹۲ بازدیدها: ۳۹۴۳۱
اين گفتگو با محمدرضا الوند مدير ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي و داور بيست و پنجمين جشنواره استاني تئاتر مازندران، توسط عليرضا سعيدي كياسري براي ويژه نامه خبري اين جشنواره انجام شده است که لازم دیدیم شما نیز مطالعه کنید و نظر بدهید . بیایید به بحث و تبادل نظر پیرامون خود تئاتر بپردازیم نه حاشیه های تئاتر ... 


فرو پاشی بسیاری از گروههای تئاتر به خاطر نداشتن گفتمان  درست است


سعيدي كياسري: مدیریت تئاتر چگونه می تواند  به استاندارد لازم دست یابد؟

الوند: در کشور  ما  بارها  دیده شده گروههای تئاتر شکل گرفته  و باز  پا شیده شده  و ماندگار  نبوده است . چرا  گروهها تداوم ندارند ؟ چرا گروهها  کنار هم جمع نمی شوند ؟ شاید  امروز بخشی از دليل آن  مالی باشد.  بخش دیگرش هم  رقابتها و چشم و هم  چشمی باشد. فرو پاشی بسیاری از گروههای تئاتر به خاطر نداشتن گفتمان  درست است. چون ما گفتمان  درست  و شکل درست  دمکراسی گفتمان  را یاد نگرفتیم. در ایران  بايد تفکر  تئوری و عمل همزمان با هم  در تئاتر آموزش  داده شود، عمل تئاتری اگر درست تعریف نشود فرو پاشی  و تنهایی ها  اتفاق  خواهد افتاد.از سويي بن بست هجرت  را هم خواهیم داشت.

سعيدي كياسري: خسران عدم ثبات در مديريت را چگونه مي بينيد؟

الوند: ما بسیاری از نویسنده ها و کارگردانان  را داشتیم که تا چند سال  پیش آثارشان  بر روی  صحنه بود، اما حالا  کجا هستند؟ ما داریم حافظه تاریخی و فرهنگیمان را از دست می دهیم. همزمان با خیلی  از کنش های  فرهنگی، حاقظه تاریخی مان را از دست دادیم. ما کالا زده و مصرف گرا شدیم. اینها مباحثی  است که باید در مدیریت  تئاتر به آن پرداخته شود.چرا وقتی مدیریتها فصلی هستند و مرتب عوض می شوند و مدیریت جدید می آید  همه چیز تغییر می کند؟ به خاطر اینکه  فاقد برنامه ریزی،  فاقد مشورت و فاقد همگرایی هستند.  ما تمرین همگرایی نداریم.

سعيدي كياسري: مدیری با تخصص هنری در تئاتر مي تواند موفق باشد  يا مدیری که بدون تخصص هنری شاخصهاي يك مدير مطلوب را داشته باشد؟

الوند: قطعا مديري كه داراي شاخصه هاي مطلوب مديريت باشد موفق تر است. من  به شهر های  مختلف كشور سفر كردم. در بسياري از شهرها مردم  اداره فرهنگ و ارشاد و موسسات فرهنگی  را نمی شناسد. ولی به خوبي یک موسسه يا مركز  تجاری را می شناسند.ما به لحاظ  نهادهای اجتماعی دچار ضعف  هستیم و آموزه های مدنیت را داریم و لی در عمل انجام نمی دهیم.

 سعيدي كياسري: راه برون رفت از اين چالش در چه چيزي مي تواند باشد؟

الوند:همزمان با شکل گیری آموزشکده های هنری و نمایشی  باید درسهای  جامعه شناسی  و تاریخی جدی  گرفته شود  و فلسفه نیز  به بچه ها آموزش داده شود.هدف این نیست که  تکنیک و ادبیات آموزشی  را فقط ارائه دهیم،  ولی ما باید در کنار این آموزه ها  فلسفه هنر هم داشته باشیم. بسیاری از هنر مندان به این  سو می روند  که آموزه های قدیمی را کنار بگذارند  و به سمت  و سوی جدید ی  بروند. شاید  خوب بودن یک اجتماع  یا جامعه از سر اتفاق یا تصادف باشد، اما همگرایی ، نگهداری  و ا لگو دهی  آن بسیار  مشکل است. ما باید  فکر کنیم چرا  مردم  ما ادارات فرهنگی را نمی شناسند ولی مجتمع های تجاری را می شناسند . اینها فرآیند کالا زدگی  ما است ، آیا ادارات فرهنگ و ارشاد ما  روی الگوهای مدیریتی کار نمی کند؟  چرا ما درصد کتابخوان پاييني داریم؟این ها مسائلی  است که وزارت  فرهنگ و ارشاد  و وزارتخانه  های دیگر  باید به آن  بپر دازند. باید پژو هشکده  های مختلف ایجاد شود ،ما فقط به بازیگری  تئاتر  نیاز نداریم.  ما خیلی چیز های  دیگر کنار  اینها نیاز داریم  که افراد و شاکله  اجتماعی  و سازه های خودمان  را محکم کنیم  تا گروهها از هم نپاشند چرا كه این ها همه سر مایه ما است.

 سعيدي كياسري:عمده مشكلات فعلي تئاتر كشور مان را در چه مي بينيد؟

الوند: مشکل عمده ما در تئاتر کشور،عدم بر نامه ریزی  در نوع مدیریت است. در اين نوع مدیریت،برنامه ریزی جامع  برای تئاتر و تداوم آن وجود ندارد، خیلی از سازمان های دیگر  دخالت بی مورد و اظهار نظر غیر کار شناسانه  می کنند  و تئاتر مورد اظهارنظر های غیر کار شناسناسانه  قرار می گیرد  و این صدمه می زند .ما باید آنقدر سطح فرهنگی مردم را بالا ببریم که مسائل غیر معمول در نمایشها و فیلمها  مردم  را بر سر ذوق نیاورد. اینها  نباید  برای ما مصداق  خنده و شادی باشد. ما خلاء  ایجاد کردیم که برخي مردم به سوی ماهواره و شبکه های اینترنتی غیر معمول  می روند. پس باید بر روی فرهنگ ، تئاتر ، موسیقی  و نمایش  آنقدر کار شود  که مردم ما به سمت شبکه های ماهواره ای غیر معمول نروند.

پیامی ثبت نگردیده است.
نام شما:
متن پیام :
شکلک - 01 شکلک - 02 شکلک - 03 شکلک - 04 شکلک - 05 شکلک - 06 شکلک - 07 شکلک - 08 شکلک - 09 شکلک - 10 شکلک - 11 شکلک - 12 شکلک - 13 شکلک - 14 شکلک - 15 شکلک - 16 شکلک - 17 شکلک - 18
تصویر امنیتی:
تصویر امنیتی
کد تصویر امنیتی را وارد نمایید :



تصویری از گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس 
گروه تئاتر جوان میبد و اختتامیه نمایش سی مرغ ، سیمرغ
(آبان ماه 1391)




تصویری از آخرین روز حضور کوروش زارعی در کارگاه نمایش گروه ( شهریور ماه 1392 )



ورود به سایت


خوش آمدید,
مهمان

ثبت نامثبت نام
فراموش کردن کلمه عبور؟فراموش کردن کلمه عبور؟

نام کاربری:
کلمه عبور:
تصویر امنیتی:تصویر امنیتی
کد تصویر امنیتی را وارد نمایید :

نظر سنجی

عملکرد گروه تئاتر جوان در شهرستان میبد چگونه بوده است ؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف


نتایج
نظرسنجی

رای ها: 595
نظرات: 107

پوسترها